Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiantuntijapalvelun tuotteistaminen: case: kamerakauppa

Lakso, Anna (2022)

Avaa tiedosto
Lakso_Anna.pdf (1.299Mt)
Lataukset: 


Lakso, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630414
Tiivistelmä
Verkkokauppaliiketoiminnassa hintakilpailu on hankalaa, sillä tuotteissa on pienet katteet, joten kilpailuedut on haettava muualta. Tuotteistamisen avulla palveluita on helpompi myydä asiakkaille, sillä ne ovat konkreettisia. Sisäisen tuotteistamisen avulla palveluista voidaan tehdä toistettavia, vakioituja ja tehokkaita. Tässä työssä selvitettiin, miten yrityksen asiantuntijapalvelut voidaan tuotteistaa, jotta ne olisivat mahdollisimman kustannustehokkaita ja toistettavia, mutta silti asiakkaan mielestä laadukkaita.

Työ oli tutkimuksellinen kehitystyö, jonka teoriapohjassa etsittiin tietoa asiantuntijapalveluiden tuotteistamisesta ja erilaisista tuotteistamismalleista. Tutkimuksessa osallistuttiin yrityksen sisäiseen tuotteistamisprosessiin ja osallistettiin henkilökuntaa muun muassa kyselytutkimuksella, jonka avulla nostettiin esiin yrityksen palvelujen tuottamiseen liittyviä haasteita. Teoreettisen tietopohjan sekä yrityksen sisäisen kehittämisprojektin avulla määritettiin yritykselle toimiva prosessimalli helpottamaan tuotteistamistyötä.

Tuotteistamiseen valittiin kolme palvelua kohdeyrityksen palvelutarjoomasta ja niitä kehitettiin osallistavan tuotteistamisen prosessimallin mukaisesti. Tutkimuksen tuloksena syntyi kuvauksia yrityksen palveluprosesseista sekä uusia toimintamalleja, joiden avulla kohdeyrityksen palvelut ovat toistettavissa esimerkiksi uusissa myymälöissä. Tutkimus auttoi selkeyttämään yrityksen palveluita ja luomaan sisäisen prosessin, jonka avulla palveluita voidaan tuottaa kustannustehokkaasti. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota myös hiljaisen tiedon määrään ja yritykselle tehtiin suunnitelma sen hyödyntämiseen ja siirtämiseen.

Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa muihin yrityksen palveluihin. Kehittämistyössä syntynyt toimintamalli ohjaa jatkossa yrityksen henkilöstöä uusien palvelutuotteiden tuotteistamisessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste