Asiantuntijapalvelun tuotteistaminen: case: kamerakauppa
Lakso, Anna (2022)
Lakso, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630414
Tiivistelmä
Verkkokauppaliiketoiminnassa hintakilpailu on hankalaa, sillä tuotteissa on pienet katteet, joten kilpailuedut on haettava muualta. Tuotteistamisen avulla palveluita on helpompi myydä asiakkaille, sillä ne ovat konkreettisia. Sisäisen tuotteistamisen avulla palveluista voidaan tehdä toistettavia, vakioituja ja tehokkaita. Tässä työssä selvitettiin, miten yrityksen asiantuntijapalvelut voidaan tuotteistaa, jotta ne olisivat mahdollisimman kustannustehokkaita ja toistettavia, mutta silti asiakkaan mielestä laadukkaita.
Työ oli tutkimuksellinen kehitystyö, jonka teoriapohjassa etsittiin tietoa asiantuntijapalveluiden tuotteistamisesta ja erilaisista tuotteistamismalleista. Tutkimuksessa osallistuttiin yrityksen sisäiseen tuotteistamisprosessiin ja osallistettiin henkilökuntaa muun muassa kyselytutkimuksella, jonka avulla nostettiin esiin yrityksen palvelujen tuottamiseen liittyviä haasteita. Teoreettisen tietopohjan sekä yrityksen sisäisen kehittämisprojektin avulla määritettiin yritykselle toimiva prosessimalli helpottamaan tuotteistamistyötä.
Tuotteistamiseen valittiin kolme palvelua kohdeyrityksen palvelutarjoomasta ja niitä kehitettiin osallistavan tuotteistamisen prosessimallin mukaisesti. Tutkimuksen tuloksena syntyi kuvauksia yrityksen palveluprosesseista sekä uusia toimintamalleja, joiden avulla kohdeyrityksen palvelut ovat toistettavissa esimerkiksi uusissa myymälöissä. Tutkimus auttoi selkeyttämään yrityksen palveluita ja luomaan sisäisen prosessin, jonka avulla palveluita voidaan tuottaa kustannustehokkaasti. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota myös hiljaisen tiedon määrään ja yritykselle tehtiin suunnitelma sen hyödyntämiseen ja siirtämiseen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa muihin yrityksen palveluihin. Kehittämistyössä syntynyt toimintamalli ohjaa jatkossa yrityksen henkilöstöä uusien palvelutuotteiden tuotteistamisessa.
Työ oli tutkimuksellinen kehitystyö, jonka teoriapohjassa etsittiin tietoa asiantuntijapalveluiden tuotteistamisesta ja erilaisista tuotteistamismalleista. Tutkimuksessa osallistuttiin yrityksen sisäiseen tuotteistamisprosessiin ja osallistettiin henkilökuntaa muun muassa kyselytutkimuksella, jonka avulla nostettiin esiin yrityksen palvelujen tuottamiseen liittyviä haasteita. Teoreettisen tietopohjan sekä yrityksen sisäisen kehittämisprojektin avulla määritettiin yritykselle toimiva prosessimalli helpottamaan tuotteistamistyötä.
Tuotteistamiseen valittiin kolme palvelua kohdeyrityksen palvelutarjoomasta ja niitä kehitettiin osallistavan tuotteistamisen prosessimallin mukaisesti. Tutkimuksen tuloksena syntyi kuvauksia yrityksen palveluprosesseista sekä uusia toimintamalleja, joiden avulla kohdeyrityksen palvelut ovat toistettavissa esimerkiksi uusissa myymälöissä. Tutkimus auttoi selkeyttämään yrityksen palveluita ja luomaan sisäisen prosessin, jonka avulla palveluita voidaan tuottaa kustannustehokkaasti. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota myös hiljaisen tiedon määrään ja yritykselle tehtiin suunnitelma sen hyödyntämiseen ja siirtämiseen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa muihin yrityksen palveluihin. Kehittämistyössä syntynyt toimintamalli ohjaa jatkossa yrityksen henkilöstöä uusien palvelutuotteiden tuotteistamisessa.