Yrityksen arvot osana sisäistä markkinointia
Rajala, Nico-Petteri (2022)
Rajala, Nico-Petteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630474
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli analysoida toimeksiantajani Veljekset Vaaran arvoja ja sitä kuinka hyvin ne näkyvät erityisesti työyhteisön sisällä. Arvoja ovat Elinvoimainen ja Vastuullinen, Luotettava ja Yhdessä Menestyvä. Tämän jälkeen suunnittelin toimenpiteitä, jotka auttaisivat toimeksiantajaani levittämään tietoisuutta arvoista sekä niiden merkityksestä henkilökunnan keskuudessa.
Aiheen valikoitumiseen vaikutti kaksi tekijää, joista ensimmäinen oli oma mielenkiintoni arvoja kohtaan. Erityisesti haaste saada luodut arvot näkymään päivittäin työpaikalla oli tekijä, jonka tutkiminen ja mahdollisten ongelmien ratkaisu motivoi itseäni lähteä tekemään opinnäytetyötä aiheen parissa. Toinen merkittävä tekijä oli, että työlleni löytyi juuri oikea toimeksiantaja. Veljekset Vaaralle yrityksen arvot ovat toiminnan perusta ja heidän mielestään työlläni oli mahdollisuus luoda uusia kehitysideoita, joiden avulla arvoista saataisiin yhä näkyvämpi osa yrityksen toimintaa erityisesti työyhteisön sisällä. Työn päätavoite oli siis luoda toimenpiteitä, joiden avulla tietoisuus arvoista ja niiden merkityksestä kasvaa työpaikalla. Itselleni asettama tavoite oli kehittää osaamistani siinä, miten teorian tasolla määritellyistä asioista saadaan mahdollisimman konkreettisia tapoja osaksi päivittäistä työntekoa.
Tietoperustassa avattiin sisäistä markkinointia yleisellä tasolla eli mitä se tarkoittaa ja mitkä ovat sisäisen markkinoinnin tavoitteet. Yrityskulttuurin luomista osana sisäistä markkinointia käsiteltiin yrityksen arvojen, mission ja vision kautta. Sisäisen markkinoinnin osa-alueista halusin työssäni käsitellä niitä asioita, jotka voisivat olla oman työni kannalta oleellisia. Näitä osa-alueita olivat sisäinen viestintä, johtaminen, palkitseminen, koulutus sekä uusien työntekijöiden perehdyttäminen. Tärkeimmät lähteeni olivat Panu Luukan kirja Yrityskulttuuri on kuningas, Riitta Viitalan sekä Eila Jylhän kirja Liiketoimintaosaaminen sekä Christian Grönroosin Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Raportointiosuudessa avasin yrityksen nykyistä sisäistä markkinointia. Tärkein tarkasteltava asia oli tietenkin yrityksen arvojen näkyvyys. Analysoinnissa käytin omaa havainnointia yrityksen ulkopuolelta, vierailuja toimipaikalla, haastatteluja sekä keskusteluja. Raportointiosuudessa avattiin hankitun tiedon ja tietoperustan avulla ne toimintatavat, jotka koin auttavan toimeksiantajaani levittämään tietoa arvoista ja niiden merkityksestä entistä tehokkaammin yrityksen sisällä. Työni lopussa pohdin myös, miten toimenpiteiden onnistumista voidaan mahdollisesti mitata ja mitä kriteereitä mittaamisessa tulisi käyttää. The purpose of this thesis was analyse the values of the company called Veljekset Vaara and try to find new ways to make values more visibilyty inside the company. Primary goal of the thesis was create different kind of actions that gives more knowledge about the values of the company especially among the employees.
The topic came up because values and how important they are inside the business is really interesting and challenging part of internal marketing. Values are something that is quite easy to create and speak about them inside the company but the most difficult part is how to make values more concrete part of working.
The thesis contains theoretical and reporting parts. The theoretical part contains information about different areas of internal marketing. It deals with culture of the company, values, communication inside the company, education and management. It opens also meaning and objectives of internal marketing. The main sources i used in this thesis were Yrityskulttuuri on kuningas by Panu Luukka, Liiketoimintaosaaminen by Riitta Viitala & Eila Jylhä and Palvelujen johtaminen ja markkinointi by Christian Grönroos.
The reporting part opens internal marketing and values of Veljekset Vaara at the moment. I visited inside the company couple of times and made some interviews and conversations that helped me to find out right ways to create actions. Last part of the reporting part opens those three different actions that i created.
Aiheen valikoitumiseen vaikutti kaksi tekijää, joista ensimmäinen oli oma mielenkiintoni arvoja kohtaan. Erityisesti haaste saada luodut arvot näkymään päivittäin työpaikalla oli tekijä, jonka tutkiminen ja mahdollisten ongelmien ratkaisu motivoi itseäni lähteä tekemään opinnäytetyötä aiheen parissa. Toinen merkittävä tekijä oli, että työlleni löytyi juuri oikea toimeksiantaja. Veljekset Vaaralle yrityksen arvot ovat toiminnan perusta ja heidän mielestään työlläni oli mahdollisuus luoda uusia kehitysideoita, joiden avulla arvoista saataisiin yhä näkyvämpi osa yrityksen toimintaa erityisesti työyhteisön sisällä. Työn päätavoite oli siis luoda toimenpiteitä, joiden avulla tietoisuus arvoista ja niiden merkityksestä kasvaa työpaikalla. Itselleni asettama tavoite oli kehittää osaamistani siinä, miten teorian tasolla määritellyistä asioista saadaan mahdollisimman konkreettisia tapoja osaksi päivittäistä työntekoa.
Tietoperustassa avattiin sisäistä markkinointia yleisellä tasolla eli mitä se tarkoittaa ja mitkä ovat sisäisen markkinoinnin tavoitteet. Yrityskulttuurin luomista osana sisäistä markkinointia käsiteltiin yrityksen arvojen, mission ja vision kautta. Sisäisen markkinoinnin osa-alueista halusin työssäni käsitellä niitä asioita, jotka voisivat olla oman työni kannalta oleellisia. Näitä osa-alueita olivat sisäinen viestintä, johtaminen, palkitseminen, koulutus sekä uusien työntekijöiden perehdyttäminen. Tärkeimmät lähteeni olivat Panu Luukan kirja Yrityskulttuuri on kuningas, Riitta Viitalan sekä Eila Jylhän kirja Liiketoimintaosaaminen sekä Christian Grönroosin Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Raportointiosuudessa avasin yrityksen nykyistä sisäistä markkinointia. Tärkein tarkasteltava asia oli tietenkin yrityksen arvojen näkyvyys. Analysoinnissa käytin omaa havainnointia yrityksen ulkopuolelta, vierailuja toimipaikalla, haastatteluja sekä keskusteluja. Raportointiosuudessa avattiin hankitun tiedon ja tietoperustan avulla ne toimintatavat, jotka koin auttavan toimeksiantajaani levittämään tietoa arvoista ja niiden merkityksestä entistä tehokkaammin yrityksen sisällä. Työni lopussa pohdin myös, miten toimenpiteiden onnistumista voidaan mahdollisesti mitata ja mitä kriteereitä mittaamisessa tulisi käyttää.
The topic came up because values and how important they are inside the business is really interesting and challenging part of internal marketing. Values are something that is quite easy to create and speak about them inside the company but the most difficult part is how to make values more concrete part of working.
The thesis contains theoretical and reporting parts. The theoretical part contains information about different areas of internal marketing. It deals with culture of the company, values, communication inside the company, education and management. It opens also meaning and objectives of internal marketing. The main sources i used in this thesis were Yrityskulttuuri on kuningas by Panu Luukka, Liiketoimintaosaaminen by Riitta Viitala & Eila Jylhä and Palvelujen johtaminen ja markkinointi by Christian Grönroos.
The reporting part opens internal marketing and values of Veljekset Vaara at the moment. I visited inside the company couple of times and made some interviews and conversations that helped me to find out right ways to create actions. Last part of the reporting part opens those three different actions that i created.