Työntekijäkokemuksen määrittäminen sitoutumisen näkökulmasta, Case: Yritys X
Wilen, Iida; Kemppainen, Julia (2022)
Wilen, Iida
Kemppainen, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630648
Tiivistelmä
Työntekotapojen monimuotoistuminen ja organisaatiokulttuurin muutokset ovat vaikuttaneet kilpailuun osaavasta työvoimasta työmarkkinoilla. Organisaatioiden haasteena on saada haluttu työvoima pysymään yrityksen palveluksessa. Vastatakseen tähän ongelmaan, hidastaakseen vaihtuvuutta ja menestyäkseen organisaatioiden on huolehdittava hyvin johdetusta työntekijäkokemuksesta. Hyvin johdettu työntekijäkokemus vaikuttaa positiivisesti niin yksilöihin, kuin itse yrityksen toimintaan.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle teknologia-alan yritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yrityksen työntekijäkokemuksen nykytilaa valitusta näkökulmasta, joka oli työhön sitoutuminen. Tavoitteena oli myös selvittää mitkä tekijät vahvistavat työhön sitoutumista. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee työntekijäkokemusta kokemuskahdeksikon kautta. Tämän opinnäytetyön
päätutkimusongelma, työntekijäkokemukseen vaikuttavat tekijät, pyrittiin kartoittamaan henkilöstölle luodun verkkokyselyn avulla. Kysely pohjautui kokemuskahdeksikossa esitettyihin teemoihin. Tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen tutkimus.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai tietoa työntekijäkokemuksen nykytilasta sekä työhön sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä ja tätä kautta kehityskohteista. Kehityskohteita varten luotiin käytännönläheisiä kehitysideoita tulevaisuutta varten. Tuloksista selvisi, että kohdeyrityksessä sitoutumiseen koettiin eniten vaikuttavan työajat ja työn joustavuus, työyhteisö sekä mielenkiintoiset työtehtävät. Vähiten merkityksellisinä
tekijöinä esiin nousivat työnantajamielikuva, esimiestyö sekä työn sijainti. The diversification of working methods and changes in organizational culture have affected the competition for competent labor force. The challenge for companies is to maintain the desirable employees in their service. By bringing attention to the employee experience, organizations can respond to the competition, reduce turnover rate and flourish in the market. A well-managed employee experience directly affects both individuals and the organization’s operations in a positive way. This thesis was commissioned by a Finnish technology company. The objective of the thesis was to study the current state of the company's employee experience from the perspective of commitment to work. The aim was also to analyse which factors strengthen commitment to work. The theory of the thesis discussed the employee experience based on eight aspects. The aspects were used to create a research questionnaire for the personnel of the target organization. The research on the topic was conducted as an online survey using a quantitative research method. As a result of the thesis, the client organization gained information about the current state of the employee experience and the factors influencing work commitment and about areas for development. Practical development ideas were created for the future. The results revealed that the factors most influencing commitment were working hours and work flexibility, work community and interesting tasks. The least important factors were employer image, immediate superiors and location of work.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle teknologia-alan yritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yrityksen työntekijäkokemuksen nykytilaa valitusta näkökulmasta, joka oli työhön sitoutuminen. Tavoitteena oli myös selvittää mitkä tekijät vahvistavat työhön sitoutumista. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee työntekijäkokemusta kokemuskahdeksikon kautta. Tämän opinnäytetyön
päätutkimusongelma, työntekijäkokemukseen vaikuttavat tekijät, pyrittiin kartoittamaan henkilöstölle luodun verkkokyselyn avulla. Kysely pohjautui kokemuskahdeksikossa esitettyihin teemoihin. Tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen tutkimus.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai tietoa työntekijäkokemuksen nykytilasta sekä työhön sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä ja tätä kautta kehityskohteista. Kehityskohteita varten luotiin käytännönläheisiä kehitysideoita tulevaisuutta varten. Tuloksista selvisi, että kohdeyrityksessä sitoutumiseen koettiin eniten vaikuttavan työajat ja työn joustavuus, työyhteisö sekä mielenkiintoiset työtehtävät. Vähiten merkityksellisinä
tekijöinä esiin nousivat työnantajamielikuva, esimiestyö sekä työn sijainti.