Kehitysvammaisen asiakkaan etäpalvelun kehittäminen: Hublet-tabletin pilotointi Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite:n asumispalveluyksikössä
Kauppinen, Minna (2022)
Kauppinen, Minna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930802
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimuksen yhteistyötahoina ovat Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite Toimintakeskus Kompassi, Hublet Oy ja Centria-ammattikorkeakoulu RoboSote -hanke. Työssä pilotoitiin Hublet tablettipalvelua kaksi kuukautta Kompassin ja kehitysvammaisten asumipalveluyksikössä.
Tutkimuksen tutkimusvaihe rajattiin asumispalveluyksikköön, joka toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Viisi asiakasta ja yhteensä 11 työntekijää osallistui pilotointiin ja tutkimukseen. Pilotoinnin aikana työntekijät keräsivät kirjallisesti asiakkaiden käyttökokemuksia. Pilotoinnin lopulla asiakkaita haastateltiin ja työntekijöitä osallistui SWOT-menetelmän työpajatyöskentelyyn. Tarkoitus oli kartoittaa, minkälaisia käyttökokemuksia kehitysvammaisella asiakkaalla oli Hublet- tabletin pilotoinnin aikana, sekä miten tabletti soveltuu käytettävyydeltään asiakkaan käyttöön. Tarkoituksena oli kartoittaa myös minkälainen näkemys työntekijällä oli tabletin hyödyistä työntekijälle ja asiakkaalle. Kerätty aineisto teemoiteltiin. Tutkimusvaiheen tavoitteena oli edistää pilotointikokemuksilla ja tutkimustiedolla Kompassin etäpalvelua. Kehittämisvaiheen tarkoituksena oli kehittää Kompassin ja asumispalveluyksikön työntekijöiden kanssa kehitysvammaisten asiakkaiden käyttöön käyttöominaisuuksiltaan hyödyllinen tablettipalvelu. Kehittämisvaiheen tavoitteena oli edistää Kompassin etäpalvelua, lisätä Hublet Oy tietoutta keskivaikean aikuisen kehitysvammaisen asiakkaan erityistarpeista tablettipalvelun kehittämiseen, sekä tuoda lisätietoa Centria HealthLabin toiminnalle.
Kompassi kaipasi etäpalvelun edistämistä, sekä Hublet Oy tarvitsi tietoa tablettipalvelun käytettävyydestä ja hyödyistä kehitysvammaiselle asiakkaalle. Tutkimus on myös ajankohtainen ja tarpeellinen, sillä käyttäjälähtöistä kehitysvammaisen asiakkaan tablettipalvelun kehittämisestä on vähän aikaisempaa tutkittua tietoa. Pilotoinnin tuloksilla todettiin tabletin tuovan hyötyä asumispalveluyksikön toiminnalle. Asiakkaalla oli vapaa-ajalla mielekästä tekemistä, ja myös rauhoitti asiakasta. Työntekijän työ helpottui ja lisäsi työpäivään monipuolisuutta. Haasteeksi todettiin työntekijän tekninen osaaminen, sekä työntekijän sitoutuminen tabletin käyttämiseen. Kehittämisideat liittyivät asiakkaan navigoimisen ja hahmottamisen parantamiseen. Esimerkiksi lisäväri taustalla ja painike tabletissa auttaisi asiakkaan tabletin käyttämistä. Kehittämisidea oli myös valmis live-ohjelma.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että tablettipalvelu on hyödyllinen aikuiselle kehitysvammaiselle asiakkaalle, ja työntekijälle. Asiakas hyötyy tablettipalvelusta vapaa-ajalla ja odottaessaan työntekijää luokseen. Työntekijälle tablettipalvelu on työkalu, joka tuo monipuolista hyötyä työnarjessa. Etäpalvelu mahdollistaa kommunikaation esteistä huolimatta sekä lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Etäpalvelun tehokas kehittäminen vaatii valmiin ohjelman.
Tutkimuksen tutkimusvaihe rajattiin asumispalveluyksikköön, joka toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Viisi asiakasta ja yhteensä 11 työntekijää osallistui pilotointiin ja tutkimukseen. Pilotoinnin aikana työntekijät keräsivät kirjallisesti asiakkaiden käyttökokemuksia. Pilotoinnin lopulla asiakkaita haastateltiin ja työntekijöitä osallistui SWOT-menetelmän työpajatyöskentelyyn. Tarkoitus oli kartoittaa, minkälaisia käyttökokemuksia kehitysvammaisella asiakkaalla oli Hublet- tabletin pilotoinnin aikana, sekä miten tabletti soveltuu käytettävyydeltään asiakkaan käyttöön. Tarkoituksena oli kartoittaa myös minkälainen näkemys työntekijällä oli tabletin hyödyistä työntekijälle ja asiakkaalle. Kerätty aineisto teemoiteltiin. Tutkimusvaiheen tavoitteena oli edistää pilotointikokemuksilla ja tutkimustiedolla Kompassin etäpalvelua. Kehittämisvaiheen tarkoituksena oli kehittää Kompassin ja asumispalveluyksikön työntekijöiden kanssa kehitysvammaisten asiakkaiden käyttöön käyttöominaisuuksiltaan hyödyllinen tablettipalvelu. Kehittämisvaiheen tavoitteena oli edistää Kompassin etäpalvelua, lisätä Hublet Oy tietoutta keskivaikean aikuisen kehitysvammaisen asiakkaan erityistarpeista tablettipalvelun kehittämiseen, sekä tuoda lisätietoa Centria HealthLabin toiminnalle.
Kompassi kaipasi etäpalvelun edistämistä, sekä Hublet Oy tarvitsi tietoa tablettipalvelun käytettävyydestä ja hyödyistä kehitysvammaiselle asiakkaalle. Tutkimus on myös ajankohtainen ja tarpeellinen, sillä käyttäjälähtöistä kehitysvammaisen asiakkaan tablettipalvelun kehittämisestä on vähän aikaisempaa tutkittua tietoa. Pilotoinnin tuloksilla todettiin tabletin tuovan hyötyä asumispalveluyksikön toiminnalle. Asiakkaalla oli vapaa-ajalla mielekästä tekemistä, ja myös rauhoitti asiakasta. Työntekijän työ helpottui ja lisäsi työpäivään monipuolisuutta. Haasteeksi todettiin työntekijän tekninen osaaminen, sekä työntekijän sitoutuminen tabletin käyttämiseen. Kehittämisideat liittyivät asiakkaan navigoimisen ja hahmottamisen parantamiseen. Esimerkiksi lisäväri taustalla ja painike tabletissa auttaisi asiakkaan tabletin käyttämistä. Kehittämisidea oli myös valmis live-ohjelma.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että tablettipalvelu on hyödyllinen aikuiselle kehitysvammaiselle asiakkaalle, ja työntekijälle. Asiakas hyötyy tablettipalvelusta vapaa-ajalla ja odottaessaan työntekijää luokseen. Työntekijälle tablettipalvelu on työkalu, joka tuo monipuolista hyötyä työnarjessa. Etäpalvelu mahdollistaa kommunikaation esteistä huolimatta sekä lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Etäpalvelun tehokas kehittäminen vaatii valmiin ohjelman.