AR-teknologia elävöittämässä käyntikorttia
Tuominen, Tiia (2022)
Tuominen, Tiia
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930840
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin markkeripohjaista AR-teknologiaa lähteisiin perustuvan teoriaosuuden ja omiin havaintoihin perustuvan toiminnallisen osuuden kautta. Markkeripohjaiseen AR-teknologiaan perehdyttiin AR-sisällöntuotannon näkökulmasta.
Teoriaosuudessa tutustuttiin markkeripohjaisen AR-teknologian toimintaperiaatteisiin ja mahdollisiin ongelmiin. Tämän lisäksi tutkittiin myös markkereita, jotka toimivat markkeripohjaisen AR-teknologian AR-ominaisuuksien herättäjinä. Markkereina voi käyttää monia kuvia ja esineitä, ja opinnäytetyössä selvitetäänkin piirteet, joista tunnistaa hyvän ja onnistuneen markkerin. Teoriaosuuden lopuksi kartoitettiin markkeripohjaisen AR-teknologian käyttökohteita ja huomattiin sen potentiaali monella eri alalla. Erityisesti se sopii staattisen printin elävöittämiseen.
Työn teoriaosuuden lisäksi toiminnallisessa osuudessa toteutettiin oma markkeripohjainen AR-kokemus ja sitä kautta tutustuttiin konkreettisesti markkeripohjaisen AR-sovelluksen suunnitteluun ja luomiseen. Omana projektina luotiin AR-käyntikortti, johon suunniteltiin markkeri, käyntikortin graafinen ilme ja AR-ominaisuus. AR-ominaisuus toteutettiin kolmella eri AR-luontialustalla, joita vertailtiin työn luonnin aikana.
AR-luontialustojen kokeilu ja vertailu osoittivat, että alustojen ilmaisversioilla sai toteutettua valmiin AR-kokemuksen varsin sujuvasti. Kokeilussa olleet alustat Blippbuilder, ZapWorks Designer ja XR+ sisälsivät perustoiminnot AR-kokemuksen luontiin, ja niiden voidaankin todeta sopivan parhaiten yksinkertaisen AR-ominaisuuden toteutukseen ja toistoon.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyn tavoitteena oli antaa markkeripohjaisesta AR-teknologiasta ja sillä sisällöntuottamisesta lukijalle hyvä yleiskuva. AR-luontialustojen vertailulla kartoitettiin niiden potentiaalia ja kykyä tuottaa AR-sisältöä. Opinnäytetyöllä haluttiin lisäksi antaa lukijalle valmiuksia ja innostusta oman AR-kokemuksen toteutukseen.
Teoriaosuudessa tutustuttiin markkeripohjaisen AR-teknologian toimintaperiaatteisiin ja mahdollisiin ongelmiin. Tämän lisäksi tutkittiin myös markkereita, jotka toimivat markkeripohjaisen AR-teknologian AR-ominaisuuksien herättäjinä. Markkereina voi käyttää monia kuvia ja esineitä, ja opinnäytetyössä selvitetäänkin piirteet, joista tunnistaa hyvän ja onnistuneen markkerin. Teoriaosuuden lopuksi kartoitettiin markkeripohjaisen AR-teknologian käyttökohteita ja huomattiin sen potentiaali monella eri alalla. Erityisesti se sopii staattisen printin elävöittämiseen.
Työn teoriaosuuden lisäksi toiminnallisessa osuudessa toteutettiin oma markkeripohjainen AR-kokemus ja sitä kautta tutustuttiin konkreettisesti markkeripohjaisen AR-sovelluksen suunnitteluun ja luomiseen. Omana projektina luotiin AR-käyntikortti, johon suunniteltiin markkeri, käyntikortin graafinen ilme ja AR-ominaisuus. AR-ominaisuus toteutettiin kolmella eri AR-luontialustalla, joita vertailtiin työn luonnin aikana.
AR-luontialustojen kokeilu ja vertailu osoittivat, että alustojen ilmaisversioilla sai toteutettua valmiin AR-kokemuksen varsin sujuvasti. Kokeilussa olleet alustat Blippbuilder, ZapWorks Designer ja XR+ sisälsivät perustoiminnot AR-kokemuksen luontiin, ja niiden voidaankin todeta sopivan parhaiten yksinkertaisen AR-ominaisuuden toteutukseen ja toistoon.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyn tavoitteena oli antaa markkeripohjaisesta AR-teknologiasta ja sillä sisällöntuottamisesta lukijalle hyvä yleiskuva. AR-luontialustojen vertailulla kartoitettiin niiden potentiaalia ja kykyä tuottaa AR-sisältöä. Opinnäytetyöllä haluttiin lisäksi antaa lukijalle valmiuksia ja innostusta oman AR-kokemuksen toteutukseen.