Panosta perehdytykseen: ohjekirja tukena perehdytyksessä
Nikkinen, Lilli (2022)
Nikkinen, Lilli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930863
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun yliopiston henkilöstöpalvelujen lähipalvelutiimi. Oulun yliopisto on vuonna 1958 perustettu tiedeyliopisto, jonka tavoitteena on rakentaa tulevaisuuden osaamista, hyvinvointia, sivistystä tutkimuksen ja koulutuksen avulla. Oulun yliopistossa on noin 13000 opiskelijaa ja 3684 työntekijää. Henkilöstöpalveluissa työskentelee 17 henkilöstöassistenttia, jotka ovat vastuussa Oulun yliopiston sekä Oulun ammattikorkeakoulun henkilöstön työsuhteeseen liittyvistä monipuolisista työtehtävistä.
Henkilöstöpalveluissa on ollut ja on tulossa henkilöstön vaihtuvuutta, joten työhön perehdyttäminen on heillä ajankohtainen asia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda heille uudenlaista näkökulmaa perehdyttämiseen ja ideoita siitä, miten sitä voitaisiin kehittää vielä toimivammaksi kokonaisuudeksi myös työntekijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyö on tehty laadullisena tutkimuksena ja sen teoreettinen viitekehys koostuu perehdyttämisestä, siihen liittyvistä rooleista ja prosesseista sekä perehdyttämisen lainsäädännöstä. Opinnäytetyössä tuodaan esille, miten perehdyttäminen vaikuttaa työntekijän sitoutumiseen ja motivaatioon. Toiminnallista osuutta varten laadin kyselyn toimeksiantajaorganisaatiossa työskenteleville henkilöstöassistenteille, jotta heidän toiveensa ja tarpeensa perehdyttämistä ja työohjeita varten saatiin tuotua esille.
Jokainen kyselyyn kutsuttu vastasi kyselyyn. Kyselyssä nousi esiin, että työntekijät olisivat toivoneet perehdytykseltä enemmän suunnitelmallisuutta ja aikatauluttamista sekä perehdytysprosessin selkeyttämistä. Työohjeisiin toivottiin myös selkeyttämistä ja sitä, että käytettävissä olisi enemmän yksityiskohtaisia työohjeita, jotka ovat ajan tasalla.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli laatia henkilöstöassistenteille ohjekirja helpottamaan heidän työtään eri työvaiheissa. Tätä ohjekirjaa voidaan jatkossa hyödyntää myös työhön perehdyttämisen tukena. Ohjekirjassa on noin 50 sivua ja sen sisällysluettelo on tämän opinnäytetyön liitteenä. Ohjekirjan sisältöä ei julkaista.
Henkilöstöpalveluissa on ollut ja on tulossa henkilöstön vaihtuvuutta, joten työhön perehdyttäminen on heillä ajankohtainen asia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda heille uudenlaista näkökulmaa perehdyttämiseen ja ideoita siitä, miten sitä voitaisiin kehittää vielä toimivammaksi kokonaisuudeksi myös työntekijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyö on tehty laadullisena tutkimuksena ja sen teoreettinen viitekehys koostuu perehdyttämisestä, siihen liittyvistä rooleista ja prosesseista sekä perehdyttämisen lainsäädännöstä. Opinnäytetyössä tuodaan esille, miten perehdyttäminen vaikuttaa työntekijän sitoutumiseen ja motivaatioon. Toiminnallista osuutta varten laadin kyselyn toimeksiantajaorganisaatiossa työskenteleville henkilöstöassistenteille, jotta heidän toiveensa ja tarpeensa perehdyttämistä ja työohjeita varten saatiin tuotua esille.
Jokainen kyselyyn kutsuttu vastasi kyselyyn. Kyselyssä nousi esiin, että työntekijät olisivat toivoneet perehdytykseltä enemmän suunnitelmallisuutta ja aikatauluttamista sekä perehdytysprosessin selkeyttämistä. Työohjeisiin toivottiin myös selkeyttämistä ja sitä, että käytettävissä olisi enemmän yksityiskohtaisia työohjeita, jotka ovat ajan tasalla.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli laatia henkilöstöassistenteille ohjekirja helpottamaan heidän työtään eri työvaiheissa. Tätä ohjekirjaa voidaan jatkossa hyödyntää myös työhön perehdyttämisen tukena. Ohjekirjassa on noin 50 sivua ja sen sisällysluettelo on tämän opinnäytetyön liitteenä. Ohjekirjan sisältöä ei julkaista.