Nuoret matkailijoina: tutkimus nuorten ja nuorten aikuisten matkustuskäyttäytymisestä
Laura, Mäkitalo; Päivi, Pöntinen (2022)
Laura, Mäkitalo
Päivi, Pöntinen
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930990
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Y- ja Z- sukupolvien matkustuskäyttäytymistä. Tutkimuksella haluttiin selvittää heidän motivaatiotekijöitään matkustamiseen, sekä mitkä ovat suosituimpia matkakohteita ja majoitusmuotoja. Osana tutkimusta perehdyttiin matkailun trendeihin 2010- luvulta vuoteen 2022 sekä trendien tulevaisuudennäkymiin. Isona osana trendien käyttäytymiseen on kahtena viime vuotena vaikuttanut koronavirus pandemia, jonka vaikutuksia haluttiin myös tuoda esiin tutkimuksessa. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Matkatoimisto Detur Finland Oy. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle yleistettävissä olevaa tietoa nuorten aikuisten matkustuskäyttäytymisestä Suomessa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena Webropol- kyselyllä, johon osallistui kokonaisuudessaan 230 henkeä. Se julkaistiin sosiaalisessa mediassa erilaisten matkailu- ryhmien sivustoilla, joihin julkaisulle annettiin lupa. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt olivat iältään 18–35- vuotiaita. Kyselyllä haluttiin kartoittaa mm. yksilöiden matkustustapoja sekä missä vaiheessa ja millä tavoin innostus matkustamiseen on syntynyt. Kyselyn pohjalta poimittiin myös merkittävimmät matkakohteet, joissa kyselyyn vastanneet olivat vierailleet ja myös ne, missä he haluaisivat vierailla. Osana tutkimusta näitä kohteita avattiin hieman tarkemmin ja kerrottiin mm. Niiden vetovoimatekijöistä ja maan kulttuurista.
Tutkimuksen otannan ollessa pieni verraten kohderyhmän laajuuteen, tutkimus toteutettiin kartoittavana. Eli tutkimuksella haluttiin antaa toimeksiantajalle ideoita ja eri näkökulmia, joita he voivat käyttää palveluiden ja tuotteistamisen tukena. Tutkimusta ei siis voida yleistää koko kohdejoukkoon.
Tutkimukseen osallistuneiden yleisimmiksi matkustuskohteiksi valikoituivat kohteet Euroopassa ja kotimaassa. Matkoilla suunnataan kaupunkeihin, rannalle, mökille tai luontoon. Suurimpina vetovoimatekijöinä nähtiin sää sekä kohteen hintataso. Myös nähtävyydet, rentoutuminen ja pako arjesta olivat selkeitä matkustamiseen houkuttavia tekijöitä. Kaupunkikohteissa eniten vaikuttavana vetovoimatekijänä koettiin kulttuuri, sekä erilaiset tapahtumat kuten festivaalit. Noin kolmasosalla vastaajista harrastukset vaikuttivat jonkin verran matkakohteen valintaan, näissä esille nousivat mm. golf, sukellus ja vaellus. Yli puolet vastanneista kertoo varaavansa matkansa itse verkossa, (majoitus ja lennot erikseen) joko suoraan palveluntarjoajalta tai välittäjän kautta. Vain neljä prosenttia vastaajista kertoi suosivansa valmiita matkapaketteja. Lentojen ja majoituksen valinnassa hinta- laatusuhde oli yleisin sekä tärkein kriteeri, majoituksen valinnassa myös sijainnilla nähtiin merkitystä. Sosiaalisella medialla havaittiin olevan merkitystä matkakohteen valintaan, mutta tärkeämpänä vastanneet pitivät kuitenkin oman lähipiirinsä suosituksia. Korona aikana matkan tekoa joko lykättiin tai suosittiin ennemmin matkailua kotimaassa, pandemian jälkeen pääasiassa toivotaan, ettei matkustamisesta tulisi hankalampaa tai kalliimpaa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena Webropol- kyselyllä, johon osallistui kokonaisuudessaan 230 henkeä. Se julkaistiin sosiaalisessa mediassa erilaisten matkailu- ryhmien sivustoilla, joihin julkaisulle annettiin lupa. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt olivat iältään 18–35- vuotiaita. Kyselyllä haluttiin kartoittaa mm. yksilöiden matkustustapoja sekä missä vaiheessa ja millä tavoin innostus matkustamiseen on syntynyt. Kyselyn pohjalta poimittiin myös merkittävimmät matkakohteet, joissa kyselyyn vastanneet olivat vierailleet ja myös ne, missä he haluaisivat vierailla. Osana tutkimusta näitä kohteita avattiin hieman tarkemmin ja kerrottiin mm. Niiden vetovoimatekijöistä ja maan kulttuurista.
Tutkimuksen otannan ollessa pieni verraten kohderyhmän laajuuteen, tutkimus toteutettiin kartoittavana. Eli tutkimuksella haluttiin antaa toimeksiantajalle ideoita ja eri näkökulmia, joita he voivat käyttää palveluiden ja tuotteistamisen tukena. Tutkimusta ei siis voida yleistää koko kohdejoukkoon.
Tutkimukseen osallistuneiden yleisimmiksi matkustuskohteiksi valikoituivat kohteet Euroopassa ja kotimaassa. Matkoilla suunnataan kaupunkeihin, rannalle, mökille tai luontoon. Suurimpina vetovoimatekijöinä nähtiin sää sekä kohteen hintataso. Myös nähtävyydet, rentoutuminen ja pako arjesta olivat selkeitä matkustamiseen houkuttavia tekijöitä. Kaupunkikohteissa eniten vaikuttavana vetovoimatekijänä koettiin kulttuuri, sekä erilaiset tapahtumat kuten festivaalit. Noin kolmasosalla vastaajista harrastukset vaikuttivat jonkin verran matkakohteen valintaan, näissä esille nousivat mm. golf, sukellus ja vaellus. Yli puolet vastanneista kertoo varaavansa matkansa itse verkossa, (majoitus ja lennot erikseen) joko suoraan palveluntarjoajalta tai välittäjän kautta. Vain neljä prosenttia vastaajista kertoi suosivansa valmiita matkapaketteja. Lentojen ja majoituksen valinnassa hinta- laatusuhde oli yleisin sekä tärkein kriteeri, majoituksen valinnassa myös sijainnilla nähtiin merkitystä. Sosiaalisella medialla havaittiin olevan merkitystä matkakohteen valintaan, mutta tärkeämpänä vastanneet pitivät kuitenkin oman lähipiirinsä suosituksia. Korona aikana matkan tekoa joko lykättiin tai suosittiin ennemmin matkailua kotimaassa, pandemian jälkeen pääasiassa toivotaan, ettei matkustamisesta tulisi hankalampaa tai kalliimpaa.