Suunnitelma myyntireskontraosaston toimintamallista
Huurre, Visa (2022)
Huurre, Visa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930977
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia suunnitelma toimeksiantajayrityksen myyntireskontraosaston uudesta toimintamallista. Toimintamallilla tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan työtehtävien ja -vaiheiden jakamistapaa työntekijöiden kesken. Aiempi toimintamalli perustui siihen, että jokaisella työntekijällä oli omat asiakkuudet, joiden myyntireskontran tehtävistä hän oli vastuussa itse. Uuden toimintamallin ajatuksena puolestaan oli jakaa vastuu asiakkuustiimien kesken, jolloin työtehtävät kiertäisivät viikoittain tiimien sisällä.
Tarve opinnäytetyölle tuli toimeksiantajan puolelta ja tarpeen päällimmäisenä syynä oli sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus. Sen seurauksena toimeksiantajayrityksen asiakkuuksien välinen painopiste muuttuu merkittävästi, joten se vaatii muutoksia työntekijöiden työnjakoon joka tapauksessa. Muita syitä muutoksen tarpeelle olivat palvelun yhtenäistäminen, työntekijöiden tuurauksien helpottaminen sekä työntekijöiden osaamisen kehittäminen. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimi Monetra Oulu Oy.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään digitaalista taloushallintoa ja sen osa-alueita sekä sote-uudistuksen vaikutuksia kuntien taloushallintoon. Tietoperusta on hankittu pääosin talous-hallinnon alan kirjallisuudesta, mutta niiden tukena käytettiin lakeja, verkkojulkaisuja ja muita verkkolähteitä etenkin sote-uudistuksesta ja sen vaikutuksista.
Opinnäytetyö on uudistamisperusteinen kehittämistyö, sen lähestymistapana on toimintatutkimus ja siinä käytetään laadullisen tutkimuksen kvalitatiivista menetelmää. Haastattelun analysointi toteutettiin sisällönanalyysin periaatteita noudattaen ja käyttäen apuna teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tuotoksessa on hyödynnetty myös toimeksiantajalta ja myyntireskontran työntekijöiltä saatuja tietoja ja ajatuksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme työnjakotaulukkoa, jotka pitävät sisällään päivittäin, viikoittain, kuukausittain tai muuten säännöllisesti toistuvat työtehtävät. Taulukot tehtiin Microsoft Planner -työkalulla ja niitä pystytään muokkaamaan viikoittain ennalta sovitun työnjakokierron mukaan. Lisäksi suunnitelma sisältää yhden myyntireskontraosaston sisäisen työpajan suunnitellun ajankohdan sekä muita huomioitavia asioita ennen kuin toimintamalli voidaan siirtää käytäntöön.
Tarve opinnäytetyölle tuli toimeksiantajan puolelta ja tarpeen päällimmäisenä syynä oli sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus. Sen seurauksena toimeksiantajayrityksen asiakkuuksien välinen painopiste muuttuu merkittävästi, joten se vaatii muutoksia työntekijöiden työnjakoon joka tapauksessa. Muita syitä muutoksen tarpeelle olivat palvelun yhtenäistäminen, työntekijöiden tuurauksien helpottaminen sekä työntekijöiden osaamisen kehittäminen. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä toimi Monetra Oulu Oy.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään digitaalista taloushallintoa ja sen osa-alueita sekä sote-uudistuksen vaikutuksia kuntien taloushallintoon. Tietoperusta on hankittu pääosin talous-hallinnon alan kirjallisuudesta, mutta niiden tukena käytettiin lakeja, verkkojulkaisuja ja muita verkkolähteitä etenkin sote-uudistuksesta ja sen vaikutuksista.
Opinnäytetyö on uudistamisperusteinen kehittämistyö, sen lähestymistapana on toimintatutkimus ja siinä käytetään laadullisen tutkimuksen kvalitatiivista menetelmää. Haastattelun analysointi toteutettiin sisällönanalyysin periaatteita noudattaen ja käyttäen apuna teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tuotoksessa on hyödynnetty myös toimeksiantajalta ja myyntireskontran työntekijöiltä saatuja tietoja ja ajatuksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kolme työnjakotaulukkoa, jotka pitävät sisällään päivittäin, viikoittain, kuukausittain tai muuten säännöllisesti toistuvat työtehtävät. Taulukot tehtiin Microsoft Planner -työkalulla ja niitä pystytään muokkaamaan viikoittain ennalta sovitun työnjakokierron mukaan. Lisäksi suunnitelma sisältää yhden myyntireskontraosaston sisäisen työpajan suunnitellun ajankohdan sekä muita huomioitavia asioita ennen kuin toimintamalli voidaan siirtää käytäntöön.