Ikärajoitukset osana mediakasvatusta
Marjomäki, Anni (2014)
Marjomäki, Anni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060712126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060712126
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia ohjelmia ja pelejä 5-7-vuotiaat lapset katsovat ja pelaavat, ja millainen tietämys heillä on ikärajoituksista. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli osoittaa huoli siitä, ettei sarjakuviin ole olemassa ikärajamerkintöjä. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi päiväkotia, neljä vaasalaista ja yksi alavutelainen. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 60 lasta, joista 24 oli poikia ja 36 tyttöjä.
Opinnäytetyössä käytettiin teoriapohjana mediakasvatuksen ja media-alan kirjallisuutta sekä tuoretta kuvaohjelmalakia. Tutkimus toteutettiin haastattelumuotoisena ja tulokset analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että 5-7-vuotiaat lapset katsovat mieluiten lastenohjelmia ja pelaavat mieluiten itselleen soveltuvia pelejä. Heitä pelottavat pelottavissa ohjelmissa ja peleissä samat asiat, esimerkiksi väkivalta. Tytöt pitävät pelaamisesta lähes yhtä paljon kuin pojat, ja tytöt tiesivät ikärajoitusten merkityksen poikia paremmin.
Opinnäytetyössä käytettiin teoriapohjana mediakasvatuksen ja media-alan kirjallisuutta sekä tuoretta kuvaohjelmalakia. Tutkimus toteutettiin haastattelumuotoisena ja tulokset analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että 5-7-vuotiaat lapset katsovat mieluiten lastenohjelmia ja pelaavat mieluiten itselleen soveltuvia pelejä. Heitä pelottavat pelottavissa ohjelmissa ja peleissä samat asiat, esimerkiksi väkivalta. Tytöt pitävät pelaamisesta lähes yhtä paljon kuin pojat, ja tytöt tiesivät ikärajoitusten merkityksen poikia paremmin.