Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

7.–9.-luokkalaisten laadukas seksuaalikasvatus

Laamanen, Kerttu; Österman, Camilla (2022)

 
Avaa tiedosto
Laamanen_Österman.pdf (386.6Kt)
Lataukset: 


Laamanen, Kerttu
Österman, Camilla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930982
Tiivistelmä
Seksuaaliterveys kuuluu nuoruuden kehitystehtäviin, ja on ajankohtainen hyvinvoinnin osa-alue koko ihmisen elämänkaaren ajan. Nuorilla on oikeus parhaaseen mahdolliseen seksuaaliterveyteen. Tämänhetkinen seksuaaliopetus on opettajan osaamis- ja mielenkiinto kohtaista, joka voi vaikuttaa opetuksen laatuun. Seksuaalikasvatuksen tulisi vastata nuorten tarpeisiin ja päivittyä niiden mukaan, minkä vuoksi seksuaalikasvatusta on tärkeää kehittää jatkuvasti. Kasvatuksen avulla nuori pystyy tulevaisuudessa pohtimaan seksuaalisuutta kriittisesti omasta näkökulmastaan ja tekemään siihen liittyviä valintoja.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata 7.–9. -luokkalaisten laadukasta seksuaalikasvatusta. Tavoitteena on lisätä terveydenhoitajien tietoisuutta nuorten laadukkaasta seksuaalikasvatuksesta edistämään nuorten seksuaaliterveyttä. Tutkimuskysymyksenä oli: Mitä on 7.–9.- luokkalaisten laadukas seksuaalikasvatus?

Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistoksi kerättiin kansallisia ja kansainvälisiä tutkimusartikkeleja (n=11). Tiedonhaku toteutettiin systemaattista hakua soveltaen CINAHL (Ebsco) ja PubMed tietokannoista sekä manuaalisena hakuna. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysia mukaillen.

Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa ilmenee, että seksuaaliopetuksen sisällön tulee olla kattavaa ja nuorille ajankohtaisista aiheista. Opetuksessa on huomioitava seksuaalisuuden- ja sukupuolen moninaisuus. Opetuksen onnistumiseen tarvitaan turvallinen ja hyväksyvä ilmapiiri, sekä seksuaalikasvattajalta herkkyyttä, osaamista ja ennakkoluulotonta asennetta nuorten kohtaamisessa.

Kirjallisuuskatsauksen tulokset tuovat esille seksuaalikasvatuksen puutteita, joita korjaamalla ja kehittämällä pystytään parantamaan opetuksen laadukkuutta ja saavutettavuutta. Laadukkaan seksuaalikasvatuksen antaminen kuuluu terveydenhoitajan työnkuvaan, ja hänen roolinsa tulisi olla nuorille turvallinen aikuinen, jolta saada tukea ja ohjausta. Laadukkaana seksuaalikasvatuksen antajana voivat toimia myös opettaja ja terveydenhoitaja yhdessä. Moniammatillisen yhteistyön avulla pystyttäisiin täydentämään eri ammattikuntien tietoja sekä taitoja.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste