Verkkopohjaisen VR-pelin suunnittelu ja toteutus Unity-pelimoottorilla
Kosunen, Jesse (2022)
Avaa tiedosto
Liite 1 - Find the Fuel VR -pelin esittelyvideo
Lataukset:
Kosunen, Jesse
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931067
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin verkkopohjaisia VR-sovelluksia ja niiden taustalla olevia teknologioita. Verkkopohjaisella VR-sovelluksella tarkoitetaan sovellusta, joka toimii suoraan käyttäjän verkkoselaimessa ja jota käytetään virtuaalitodellisuuslaitteella. Kaksi tärkeintä teknologiaa niiden taustalla ovat WebGL- ja WebXR-ohjelmointiraja pinnat. WebGL on vuonna 2011 julkaistu rajapinta, joka mahdollistaa reaaliaikaisen grafiikan esittämisen verkkosivuilla. Vuonna 2018 julkaistun WebXR-rajapinnan avulla verkkopohjaiset sovellukset pystyvät kommunikoimaan erilaisten AR- ja VR-laitteiden kanssa. Verkkopohjaisten VR-sovellusten suurin etu tavallisiin VR-sovelluksiin verrattuna on niiden käytännöllisyys. Käyttäjän ei tarvitse ladata ja asentaa mitään erillistä ohjelmaa, vaan riittää, että hän navigoi internetsivulle, jossa sovellus on. Verkkopohjaisia VR-sovelluksia voi luoda käyttämällä erilaisia JavaScript-pohjaisia sovelluskehitystyökaluja tai Unity-pelimoottoria.
Opinnäytetyön työosuudessa suunnittelin ja toteutin oman verkkopohjaisen VR-pelin Unity-pelimoottorilla. Unity ei vielä virallisesti tue WebXR-rajapintaa, mutta siihen on saatavilla kolmannen osapuolen WebXR-työkalut, joiden avulla sovelluskehitys onnistuu. Keskityin pelin suunnittelussa ja toteutuksessa erityisesti verkkopohjaisten teknologioiden suorituskykyrajoituksiin, ja tutkin, kuinka laajan ja monimutkaisen pelimaailman pystyn tekemään niiden puitteissa. Peliä pystyy pelaamaan tietokoneeseen yhdistetyillä VR-laseilla yleisimpien selainten kautta. Opinnäytetyön lopussa kerron, mitä opin pelikehitysprosessin aikana ja mitä kannattaa ottaa huomioon verkkopohjaista VR-peliä tehdessä.
Opinnäytetyön työosuudessa suunnittelin ja toteutin oman verkkopohjaisen VR-pelin Unity-pelimoottorilla. Unity ei vielä virallisesti tue WebXR-rajapintaa, mutta siihen on saatavilla kolmannen osapuolen WebXR-työkalut, joiden avulla sovelluskehitys onnistuu. Keskityin pelin suunnittelussa ja toteutuksessa erityisesti verkkopohjaisten teknologioiden suorituskykyrajoituksiin, ja tutkin, kuinka laajan ja monimutkaisen pelimaailman pystyn tekemään niiden puitteissa. Peliä pystyy pelaamaan tietokoneeseen yhdistetyillä VR-laseilla yleisimpien selainten kautta. Opinnäytetyön lopussa kerron, mitä opin pelikehitysprosessin aikana ja mitä kannattaa ottaa huomioon verkkopohjaista VR-peliä tehdessä.