Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Verkkopohjaisen VR-pelin suunnittelu ja toteutus Unity-pelimoottorilla

Kosunen, Jesse (2022)

Avaa tiedosto
Kosunen_Jesse.pdf (1.726Mt)
Liite 1 - Find the Fuel VR -pelin esittelyvideo (170.2Mt)
Liite 1 - Find the Fuel VR -pelin esittelyvideo
Lataukset: 


Kosunen, Jesse
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931067
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin verkkopohjaisia VR-sovelluksia ja niiden taustalla olevia teknologioita. Verkkopohjaisella VR-sovelluksella tarkoitetaan sovellusta, joka toimii suoraan käyttäjän verkkoselaimessa ja jota käytetään virtuaalitodellisuuslaitteella. Kaksi tärkeintä teknologiaa niiden taustalla ovat WebGL- ja WebXR-ohjelmointiraja pinnat. WebGL on vuonna 2011 julkaistu rajapinta, joka mahdollistaa reaaliaikaisen grafiikan esittämisen verkkosivuilla. Vuonna 2018 julkaistun WebXR-rajapinnan avulla verkkopohjaiset sovellukset pystyvät kommunikoimaan erilaisten AR- ja VR-laitteiden kanssa. Verkkopohjaisten VR-sovellusten suurin etu tavallisiin VR-sovelluksiin verrattuna on niiden käytännöllisyys. Käyttäjän ei tarvitse ladata ja asentaa mitään erillistä ohjelmaa, vaan riittää, että hän navigoi internetsivulle, jossa sovellus on. Verkkopohjaisia VR-sovelluksia voi luoda käyttämällä erilaisia JavaScript-pohjaisia sovelluskehitystyökaluja tai Unity-pelimoottoria.

Opinnäytetyön työosuudessa suunnittelin ja toteutin oman verkkopohjaisen VR-pelin Unity-pelimoottorilla. Unity ei vielä virallisesti tue WebXR-rajapintaa, mutta siihen on saatavilla kolmannen osapuolen WebXR-työkalut, joiden avulla sovelluskehitys onnistuu. Keskityin pelin suunnittelussa ja toteutuksessa erityisesti verkkopohjaisten teknologioiden suorituskykyrajoituksiin, ja tutkin, kuinka laajan ja monimutkaisen pelimaailman pystyn tekemään niiden puitteissa. Peliä pystyy pelaamaan tietokoneeseen yhdistetyillä VR-laseilla yleisimpien selainten kautta. Opinnäytetyön lopussa kerron, mitä opin pelikehitysprosessin aikana ja mitä kannattaa ottaa huomioon verkkopohjaista VR-peliä tehdessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste