Ääni kirjoitettuna
Hirvi, Anna (2022)
Hirvi, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031074
Tiivistelmä
Opinnäyte tarkastelee käsikirjoittamista analysoiden niiden äänikerrontaa. Mitä äänvoi tuoda tarinankerrontaan ja mitä rooleja äänellä ylipäätänsä on elokuvakerronnassa?
Aluksi avaamme hieman aiheen termistöä ja tutkimme käsikirjoittamisen syntyä sekä miten äänielokuvien tulo ke- hitti niiden käyttöä. Myöhemmin analysoimme kolmen eri amerikkalaiselokuvan käsikirjoitusta ja lopullista versiota keskittyen yhteen tietyn kohtauksen äänikerrontaan. Mitä ääniefektejä kohtauksessa esiintyy dialogin lisäksi, ja kertovatko ne jotain mitä pelkällä kuvalla ei pystyisi kertomaan. Lopuksi pohdin millaista työkäytäntöä kannattaisi käydä tarinan kertojan ja äänisuunnittelijan välillä, sekä äänen merkitystä elokuvanteossa.
Aluksi avaamme hieman aiheen termistöä ja tutkimme käsikirjoittamisen syntyä sekä miten äänielokuvien tulo ke- hitti niiden käyttöä. Myöhemmin analysoimme kolmen eri amerikkalaiselokuvan käsikirjoitusta ja lopullista versiota keskittyen yhteen tietyn kohtauksen äänikerrontaan. Mitä ääniefektejä kohtauksessa esiintyy dialogin lisäksi, ja kertovatko ne jotain mitä pelkällä kuvalla ei pystyisi kertomaan. Lopuksi pohdin millaista työkäytäntöä kannattaisi käydä tarinan kertojan ja äänisuunnittelijan välillä, sekä äänen merkitystä elokuvanteossa.