Digitaalisen ja sosiaalisen median markkinoinnin opas kohdeyritykselle
Rintala, Susanna (2022)
Rintala, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen valintaan vaikutti kirjoittajan mielenkiinto ja sijaisuudesta saatu kokemus kohdeyrityksestä. Opinnäytetyössä tarkoituksena oli syventyä tutkimaan digitaalista markkinointia erityisesti sosiaalisen median näkökulmasta. Kootun teoriatiedon avulla tavoitteena oli laatia kohdeyritykselle konkreettista apua ja tietoa antava opas kohdeyrityksen valitsemista sosiaalisen median markkinoinnin kanavista Facebookista sekä Instagramista.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Pääluvut käsittelevät digitaalista markkinointia ja markkinointia sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuudessa on keskitytty avaamaan kohdeyrityksen kannalta relevantteja osa-alueita. Lähteinä teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty aiheeseen liittyvää mahdollisimman uutta kirjallisuutta ja asiantuntijoiden kirjoittamia artikkeleita. Teoriassa on hyödynnetty myös aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja muita luotettavia digitaalisia lähteitä.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, josta syntyy konkreettinen tuotos eli tässä opinnäytetyössä opas. Toiminnallisen opinnäytetyön prosessia tuki aktiivinen työskentely kohdeyrityksessä sekä henkilökohtainen kiinnostus digitaalista markkinointia kohtaan. Projektin rajauksen ja teoriatiedon keruuta ohjasi asetetut pää- ja sivukysymykset. Aineistonkeruussa käytettiin havainnointia sekä käytyjä keskusteluja kohdeyrityksen työntekijöiden kanssa. Apuna käytettiin myös kohdeyrityksen Meta Business Suitesta kerättyjä tietoja. Toiminnallisen opinnäytetyön toteutus-osiossa käsitellään valmistunutta opasta ja opinnäytetyön prosessia.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Pääluvut käsittelevät digitaalista markkinointia ja markkinointia sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuudessa on keskitytty avaamaan kohdeyrityksen kannalta relevantteja osa-alueita. Lähteinä teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty aiheeseen liittyvää mahdollisimman uutta kirjallisuutta ja asiantuntijoiden kirjoittamia artikkeleita. Teoriassa on hyödynnetty myös aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja muita luotettavia digitaalisia lähteitä.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, josta syntyy konkreettinen tuotos eli tässä opinnäytetyössä opas. Toiminnallisen opinnäytetyön prosessia tuki aktiivinen työskentely kohdeyrityksessä sekä henkilökohtainen kiinnostus digitaalista markkinointia kohtaan. Projektin rajauksen ja teoriatiedon keruuta ohjasi asetetut pää- ja sivukysymykset. Aineistonkeruussa käytettiin havainnointia sekä käytyjä keskusteluja kohdeyrityksen työntekijöiden kanssa. Apuna käytettiin myös kohdeyrityksen Meta Business Suitesta kerättyjä tietoja. Toiminnallisen opinnäytetyön toteutus-osiossa käsitellään valmistunutta opasta ja opinnäytetyön prosessia.