Sähköauto investointina taksiyritykselle: taksialan sähköistyminen
Seurujärvi, Mikko (2022)
Seurujärvi, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121931029
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia vertailevan pöytäkirjatutkimuksen avulla sähköautojen vaikutusta taksiyrityksen menoihin ja sitä, minkälainen investointi sähköauto on perinteiseen polttomoottoriautoon verrattuna. Valitsin tämän aiheen, sillä aiheessa yhdistyy suuri kiinnostukseni sähköautoja kohtaan sekä hankkimani kokemus taksialalta yrittäjänä ja työnantajana viimeisten vuosien aikana. Yhteiskunnassamme on saatu todistaa viime vuosina suuria muutoksia taksialalla ja samaan aikaan globaalilla tasolla on nähty sähköautojen räjähdysmäinen yleistyminen automarkkinoilla. Siirtyminen kestäviin ja puhtaisiin liikkumisratkaisuihin koskettavat kaikkea liikennettä ja paine fossiilittomaan ja päästöttömään liikkumiseen siirtyminen koskettaa myös taksialaa. Ympäristötietoisessa nykymaailmassa vihreämmät ja älykkäämmät liikkumisratkaisut herättävät yhä enemmän keskustelua ja kiinnostusta. Edellä mainitut syyt painottavat aiheeni ajankohtaisuutta.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailevaa tutkimusta. Vertaileva tutkimus sopii tähän työhön, sillä tavoitteena oli selvittää kahden eri voimanlähteen, eli tässä tapauksessa polttomoottoriauton ja täyssähköauton keskeisiä eroavaisuuksia. Ymmärrys autojen keskeisistä teknisistä eroavaisuuksista auttaa ymmärtämään työstä saatuja tuloksia paremmin. Työn teoriapohja rakentuu Neilimo Karin ja Uusi-Rauva Erkin esittelemään kuusivaiheiseen investointiprosessiin, joista keskityn tiedonhankintaan. Työn aineistoon on kerätty julkisesti saatavilla olevaa tietoa autoihin liittyvistä kustannuksista. Osa tiedoista on myös kerätty opinnäytetyön tekijän yrityksen kirjanpidosta. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka kannattava investointi sähköauto on taksiyritykselle. Sähköautoille ominaista on niiden matalat käyttökustannukset, vaikka hankintahinta onkin isompi polttomoottoriautoon verrattuna.
Opinnäytetyön tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimustapaa. Tutkimuksen aineisto on kerätty jo olemassa olevista lähteistä. Kerätyn aineiston pohjalta vertailu sähköauton ja polttomoottoriauton välillä on toteutettu tekemällä laskelmia eri vuosittaisilla kilometrimäärillä. Näistä vertailevista laskelmista selviävät tutkimuksen tulokset. Tähän mennessä olen havainnut, että sähköauto voi tulla taksiyrittäjälle edullisemmaksi vaihtoehdoksi tietyn kilometrimäärän jälkeen.
Työn tulokset osoittivat, että sähköauto voi tulla taksiyrittäjälle kannattavammaksi vaihtoehdoksi polttomoottoriautoon verrattuna. Laskelmissa kävi ilmi, että vuosittaisen ajosuoritteen ylittäessä yli 60 000 km Tesla Model Y:n vuosikustannukset tulivat Volkswagen Passattia edullisemmaksi. Yleisesti vertailtujen polttomoottoriautojen käyttökustannukset ohittivat sähköautot samalla kilometrimäärällä. Aiheen tarkoituksena oli antaa uutta tietoa taksitoimijoille ja auttaa taksiyrityksiä siirtymään päästöttömään liikenteeseen nopeammin unohtamatta, että aihe kasvattaa minua opinnäytteen tekijänä ammatillisesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailevaa tutkimusta. Vertaileva tutkimus sopii tähän työhön, sillä tavoitteena oli selvittää kahden eri voimanlähteen, eli tässä tapauksessa polttomoottoriauton ja täyssähköauton keskeisiä eroavaisuuksia. Ymmärrys autojen keskeisistä teknisistä eroavaisuuksista auttaa ymmärtämään työstä saatuja tuloksia paremmin. Työn teoriapohja rakentuu Neilimo Karin ja Uusi-Rauva Erkin esittelemään kuusivaiheiseen investointiprosessiin, joista keskityn tiedonhankintaan. Työn aineistoon on kerätty julkisesti saatavilla olevaa tietoa autoihin liittyvistä kustannuksista. Osa tiedoista on myös kerätty opinnäytetyön tekijän yrityksen kirjanpidosta. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka kannattava investointi sähköauto on taksiyritykselle. Sähköautoille ominaista on niiden matalat käyttökustannukset, vaikka hankintahinta onkin isompi polttomoottoriautoon verrattuna.
Opinnäytetyön tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimustapaa. Tutkimuksen aineisto on kerätty jo olemassa olevista lähteistä. Kerätyn aineiston pohjalta vertailu sähköauton ja polttomoottoriauton välillä on toteutettu tekemällä laskelmia eri vuosittaisilla kilometrimäärillä. Näistä vertailevista laskelmista selviävät tutkimuksen tulokset. Tähän mennessä olen havainnut, että sähköauto voi tulla taksiyrittäjälle edullisemmaksi vaihtoehdoksi tietyn kilometrimäärän jälkeen.
Työn tulokset osoittivat, että sähköauto voi tulla taksiyrittäjälle kannattavammaksi vaihtoehdoksi polttomoottoriautoon verrattuna. Laskelmissa kävi ilmi, että vuosittaisen ajosuoritteen ylittäessä yli 60 000 km Tesla Model Y:n vuosikustannukset tulivat Volkswagen Passattia edullisemmaksi. Yleisesti vertailtujen polttomoottoriautojen käyttökustannukset ohittivat sähköautot samalla kilometrimäärällä. Aiheen tarkoituksena oli antaa uutta tietoa taksitoimijoille ja auttaa taksiyrityksiä siirtymään päästöttömään liikenteeseen nopeammin unohtamatta, että aihe kasvattaa minua opinnäytteen tekijänä ammatillisesti.