Markkinointisuunnitelma aloittavalle yritykselle: entisöinnin toimialalla
Ruutala, Riina (2022)
Ruutala, Riina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031173
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajalle Perttu Ulmaselle. Markkinointisuunnitelma luotiin aloittavalle Yritys X:lle entisöinnin toimialalla. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli luoda yritykselle markkinoinnilliset tavoitteet ja päämäärät sekä määritellä toimenpiteet, joilla tavoitteisiin päästään. Markkinointisuunnitelma luotiin yritykselle, jotta se pystyy toteuttamaan markkinointia tehokkaasti.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työssä käytettiin aineistonkeruumenetelmänä haastattellua sekä valmiita aineistoja, kuten ammatillista kirjallisuutta sekä julkaisuja. Markkinointisuunnitelma luotiin täysin toimeksiantajan tarpeita varten.
Työn tuloksena syntyi valmis markkinointisuunnitelma, jonka Yritys X saa käyttöönsä. Suunnitelmassa määriteltiin yrityksen keskeiset tavoitteet kuten markkinointikustannusprosentti, myyntikateprosentti tuotteille sekä liikevaihto, johon yritys pyrkii tietyssä ajassa. Suunnitelmassa määriteltiin tavoitteet näiden saavuttamiseen, budjetti markkinoinnille, lähtökohta-analyysit sisäisen ja ulkoisen toimintaympäristön näkökulmasta sekä luo-tiin SWOT-analyysi ja vuosikello. Suunnitelma luotiin yhdeksi (1) vuodeksi perustamisajankohdasta, jolloin sen tavoitteiden toteutumista voidaan tarkastella ja mitata vasta myöhemmin.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työssä käytettiin aineistonkeruumenetelmänä haastattellua sekä valmiita aineistoja, kuten ammatillista kirjallisuutta sekä julkaisuja. Markkinointisuunnitelma luotiin täysin toimeksiantajan tarpeita varten.
Työn tuloksena syntyi valmis markkinointisuunnitelma, jonka Yritys X saa käyttöönsä. Suunnitelmassa määriteltiin yrityksen keskeiset tavoitteet kuten markkinointikustannusprosentti, myyntikateprosentti tuotteille sekä liikevaihto, johon yritys pyrkii tietyssä ajassa. Suunnitelmassa määriteltiin tavoitteet näiden saavuttamiseen, budjetti markkinoinnille, lähtökohta-analyysit sisäisen ja ulkoisen toimintaympäristön näkökulmasta sekä luo-tiin SWOT-analyysi ja vuosikello. Suunnitelma luotiin yhdeksi (1) vuodeksi perustamisajankohdasta, jolloin sen tavoitteiden toteutumista voidaan tarkastella ja mitata vasta myöhemmin.