Adaptiivisen pelimusiikin toteuttaminen Unity-pelimoottorissa
Virolainen, Leo (2022)
Virolainen, Leo
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031190
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään adaptiivisen eli mukautuvan pelimusiikin historiaa, toimintaperiaatteita, määritelmiä ja kehitysprosessia. Tavoitteena on tarjota laaja yleiskatsaus aiheesta kiinnostuneille ja punnita erilaisia adaptiivisen pelimusiikin toteutustapoja. Työssä esitellään määritelmiä aihetta ympäröivälle terminologialle ja avataan yleisimpiä adaptiivisen musiikin rakennusperiaatteita.
Työ sisältää myös projektiosuuden, jonka lopputuloksena kehitetään indie-pelikehittäjän käyttöön tarkoitettu pienehkö adaptiivinen musiikinhallintajärjestelmä. Järjestelmä sisältää tärkeimmät toiminnallisuudet vertikaalisen ja horisontaalisen adaptiivisuuden toteuttamista varten, mukaan lukien äänenvoimakkuuden häivytyksen ja musiikin tahdin seurannan.
Kehitystyön vaiheita tarkastellaan opinnäytetyössä tarkasti. Alustavan tutkimustyön kautta opitaan, että 1990-luvun peleissä adaptiivisuuden runkona toimii MIDI (Musical Instrument Digital Interface) ja uudemmissa julkaisuissa kolmannen osapuolen äänenhallintaohjelmistot, joiden hyödyllisyyttä myös arvioidaan. Työssä käydään läpi musiikkijärjestelmän toteutuskeinon valintaan johtaneita seikkoja, jonka jälkeen tutustutaan projektiosuuden ohjelmointityön haasteisiin ja ratkaisuihin, etenkin musiikin tahdin seurannan osalta. Ennen loppua käydään läpi adaptiivisen pelimusiikin säveltämiseen liittyviä yksityiskohtia, kuten johtoaihetta (engl. leitmotif) ja pelimusiikin eroja elokuvamusiikkiin. Kehitysvaiheen lopuksi katsotaan yksittäisten funktioiden tarkkuudella projektiosuutta varten kehitetyn järjestelmän integrointia Unity-projektiin, minkä ansiosta löydetään pari tarvittavaa toiminnallisuutta, joista osa vielä lisätään tuotteeseen.
Viimeiseksi arvioidaan tavoitteiden toteutumista, tutkimustyön löydöksiä ja kehitystyön tulosta sekä jatkokehityksen mahdollisuuksia. Havaitaan, että toimivat ja edulliset adaptiivisen musiikin ratkaisut eivät ole tarpeeksi helposti saatavilla indie-kehittäjille ja että projektiosuuden tulos saattaisi jatkokehitettynä muuttaa tilannetta.
Työ sisältää myös projektiosuuden, jonka lopputuloksena kehitetään indie-pelikehittäjän käyttöön tarkoitettu pienehkö adaptiivinen musiikinhallintajärjestelmä. Järjestelmä sisältää tärkeimmät toiminnallisuudet vertikaalisen ja horisontaalisen adaptiivisuuden toteuttamista varten, mukaan lukien äänenvoimakkuuden häivytyksen ja musiikin tahdin seurannan.
Kehitystyön vaiheita tarkastellaan opinnäytetyössä tarkasti. Alustavan tutkimustyön kautta opitaan, että 1990-luvun peleissä adaptiivisuuden runkona toimii MIDI (Musical Instrument Digital Interface) ja uudemmissa julkaisuissa kolmannen osapuolen äänenhallintaohjelmistot, joiden hyödyllisyyttä myös arvioidaan. Työssä käydään läpi musiikkijärjestelmän toteutuskeinon valintaan johtaneita seikkoja, jonka jälkeen tutustutaan projektiosuuden ohjelmointityön haasteisiin ja ratkaisuihin, etenkin musiikin tahdin seurannan osalta. Ennen loppua käydään läpi adaptiivisen pelimusiikin säveltämiseen liittyviä yksityiskohtia, kuten johtoaihetta (engl. leitmotif) ja pelimusiikin eroja elokuvamusiikkiin. Kehitysvaiheen lopuksi katsotaan yksittäisten funktioiden tarkkuudella projektiosuutta varten kehitetyn järjestelmän integrointia Unity-projektiin, minkä ansiosta löydetään pari tarvittavaa toiminnallisuutta, joista osa vielä lisätään tuotteeseen.
Viimeiseksi arvioidaan tavoitteiden toteutumista, tutkimustyön löydöksiä ja kehitystyön tulosta sekä jatkokehityksen mahdollisuuksia. Havaitaan, että toimivat ja edulliset adaptiivisen musiikin ratkaisut eivät ole tarpeeksi helposti saatavilla indie-kehittäjille ja että projektiosuuden tulos saattaisi jatkokehitettynä muuttaa tilannetta.