Virtuaaliympäristöjen hyödyntäminen röntgenhoitajaopiskelijoiden koulutuksessa: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Juuti, Aku (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630562
Tiivistelmä
Virtuaalinen ympäristö on usein kolmiulotteinen, interaktiivinen sähköinen alusta, jota voidaan käyttää useimmiten älypuhelimella, tietokoneella tabletilla. Tämä mahdollistaa joustavan etäoppimisen mallin, jossa voidaan päästä käsiksi oppimateriaaliin riippumatta ajasta, paikasta tai opetustilojen ja -välineiden saata-vuudesta. Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka virtuaalisia oppimisympäristöjä voidaan hyödyntää röntgenhoi-tajaopiskelijoiden koulutuksessa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Savonia-Ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka aineisto kerättiin Medic-, Cinahl Ultimate-, MedLine-, PubMed- ja Cochryn Library -tietokannoista. Aineistoon hyväksyttiin vain vuoden 2010 jälkeen julkaistuja tutkimuksia, jotka vastasivat opinnäytetyön aihetta.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena oli, että virtuaaliympäristöt edistävät röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemaa itsevarmuutta kuvantamisen taidoistaan ja että virtuaaliympäristöt joko parantavat röntgenhoitajaopiskeli-joiden oppimistuloksia tai vastaavat oppimistuloksiltaan perinteisempiä kliinisen opetuksen muotoja.
Virtuaaliset oppimisympäristöt eivät pysty korvaamaan lähiopetusta, mutta toimivat hyvänä lisänä perinteis-ten opetusmenetelmien rinnalle röntgenhoitajien koulutuksessa. Verrattain vähäisen tutkimusmäärän vuoksi virtuaaliympäristöjen käyttöä röntgenhoitajaopiskelijoiden koulutuksessa tulisi tutkia enemmän, jotta saatai-siin tutkittua lisää virtuaaliympäristöjen käytettävyydestä esimerkiksi tietokonetomografia- ja magneettiku-vausten opettamisessa röntgenhoitajaopiskelijoille.
Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka aineisto kerättiin Medic-, Cinahl Ultimate-, MedLine-, PubMed- ja Cochryn Library -tietokannoista. Aineistoon hyväksyttiin vain vuoden 2010 jälkeen julkaistuja tutkimuksia, jotka vastasivat opinnäytetyön aihetta.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena oli, että virtuaaliympäristöt edistävät röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemaa itsevarmuutta kuvantamisen taidoistaan ja että virtuaaliympäristöt joko parantavat röntgenhoitajaopiskeli-joiden oppimistuloksia tai vastaavat oppimistuloksiltaan perinteisempiä kliinisen opetuksen muotoja.
Virtuaaliset oppimisympäristöt eivät pysty korvaamaan lähiopetusta, mutta toimivat hyvänä lisänä perinteis-ten opetusmenetelmien rinnalle röntgenhoitajien koulutuksessa. Verrattain vähäisen tutkimusmäärän vuoksi virtuaaliympäristöjen käyttöä röntgenhoitajaopiskelijoiden koulutuksessa tulisi tutkia enemmän, jotta saatai-siin tutkittua lisää virtuaaliympäristöjen käytettävyydestä esimerkiksi tietokonetomografia- ja magneettiku-vausten opettamisessa röntgenhoitajaopiskelijoille.