Pedagogisia miniatyyrejä kitaralle
Heikkilä, Antti-Markus (2022)
Heikkilä, Antti-Markus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031171
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni Pedagogisia miniatyyrejä kitaralle koostuu kitaravihkoni perustan ja seitsemän kitaravihkossani olevan sävellyksen kirjallisesta esittelystä. Lisäksi reflektoin toimintaani vihkon luomisprosessissa. Sävellysvihkon ideologian syntyyn vaikutti erityisesti kokemani alkeisopetuksen
haasteet ja kiinnostukseni sävellystyöstä.
Työn tavoitteena oli oppia olennaisia asioita alkeisopetuksesta, oppia säveltämään kitaramusiikkia
ja luoda sopivaa alkeismateriaalia kitaralle. Lainasin kirjastosta kitaravihkoja, haastattelin alani ammattilaisia ja käytin apunani elämäni aikana saatua kokemusta ja asiantuntemusta sekä perehdyin
tarpeellisiksi näkemiini internetissä oleviin kirjoituksiin. Sen jälkeen aloin soveltamaan soittomateriaalin vaivattomuuden takaamiseksi löydettyjä ja tunnustettuja apukeinoja ja tietoa alkeismateriaalin säveltämiseen. Sävellysvaiheen aikana sain selkeämmän käsityksen siitä, mitä kannattaa opettaa ja mitä ei. Opin arvioimaan aloittelijoiden omaksumiskykyä paremmin ja sain selkeyttä etenemisjärjestykseen kappalevalintojen kohdalla. Opin säveltämään kitaralle istuvaa musiikkia useiden
vaatimusten mukaisesti. Pääsin myös soveltamaan pedagogista osaamistani miniatyyrien opettamisessa.
Kokonaisuudessaan vihkoon sisällytettäviä sävellyksiä syntyi 16kpl. My thesis work ”Pedagogic miniatures for guitar” consists of seven compositions from my composition book and the text part, in which I present the foundation of the book, some of its contents and
different parts of the process. The major impacts for the ideology of this book were my personal
challenges in teaching the basics of the guitar and my interest in composing.
The major goals of this work were to learn essential things about teaching the basics of classical
guitar, to improve in composing guitar music and create functional beginner material for the instrument. For this I borrowed different guitar books for beginners, interviewed professionals of my field,
used the experience and knowledge I had gained and read some writings from the internet which I
thought were useful. Then I started to apply many helpful means in composing beginner-level music
to guarantee its playability for many. During the composing work I got a clearer understanding of
what to teach and what not to teach. I learned to estimate the learning ability of the beginners better
and I got clarity in the order of advancing. I learned to compose fitting music for the guitar in accordance with multiple different demands. I also got to apply my pedagogic skills in teaching the miniatures.
The whole book includes 16 easy pieces for the guitar
haasteet ja kiinnostukseni sävellystyöstä.
Työn tavoitteena oli oppia olennaisia asioita alkeisopetuksesta, oppia säveltämään kitaramusiikkia
ja luoda sopivaa alkeismateriaalia kitaralle. Lainasin kirjastosta kitaravihkoja, haastattelin alani ammattilaisia ja käytin apunani elämäni aikana saatua kokemusta ja asiantuntemusta sekä perehdyin
tarpeellisiksi näkemiini internetissä oleviin kirjoituksiin. Sen jälkeen aloin soveltamaan soittomateriaalin vaivattomuuden takaamiseksi löydettyjä ja tunnustettuja apukeinoja ja tietoa alkeismateriaalin säveltämiseen. Sävellysvaiheen aikana sain selkeämmän käsityksen siitä, mitä kannattaa opettaa ja mitä ei. Opin arvioimaan aloittelijoiden omaksumiskykyä paremmin ja sain selkeyttä etenemisjärjestykseen kappalevalintojen kohdalla. Opin säveltämään kitaralle istuvaa musiikkia useiden
vaatimusten mukaisesti. Pääsin myös soveltamaan pedagogista osaamistani miniatyyrien opettamisessa.
Kokonaisuudessaan vihkoon sisällytettäviä sävellyksiä syntyi 16kpl.
different parts of the process. The major impacts for the ideology of this book were my personal
challenges in teaching the basics of the guitar and my interest in composing.
The major goals of this work were to learn essential things about teaching the basics of classical
guitar, to improve in composing guitar music and create functional beginner material for the instrument. For this I borrowed different guitar books for beginners, interviewed professionals of my field,
used the experience and knowledge I had gained and read some writings from the internet which I
thought were useful. Then I started to apply many helpful means in composing beginner-level music
to guarantee its playability for many. During the composing work I got a clearer understanding of
what to teach and what not to teach. I learned to estimate the learning ability of the beginners better
and I got clarity in the order of advancing. I learned to compose fitting music for the guitar in accordance with multiple different demands. I also got to apply my pedagogic skills in teaching the miniatures.
The whole book includes 16 easy pieces for the guitar