Strategisen markkinoinnin suunnitelma
Niiranen, Jere; Rantapelkonen, Juho (2022)
Niiranen, Jere
Rantapelkonen, Juho
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131268
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yrityksen asemaa nykyisillä markkinoilla sekä löytämään oikeat markkinointitoimenpiteet tärkeimmille asiakasryhmille. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja hinnoittelun vaikutusta ostoprosessissa. Opinnäytetyössä toimeksiantajana toimi oululainen pakopeliyritys Pakotalo Oy.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kolmea eri isompaa aihekokonaisuutta. Markkinoinnin strategista suunnittelua, hinnoittelua sekä arvolupausta ja brändin muodostamista. Markkinoinnin strateginen suunnittelu käsittelee kilpailijoiden tunnistamista ja markkinoinnin kohdentamisen työkalua. Hinnoittelussa perehdytään pääosin hinnalla operointiin. Opinnäytetyön viimeisessä isommassa kappaleessa käsitellään arvolupauksen sekä imagon luomista. Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautui markkinoinnin ja hinnoittelun kirjallisuuteen sekä verkkolähteisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Ainestoa opinnäytetyöhön kerättiin tekemällä Google Forms-kysely yrityksen työntekijöille, jossa selvitettiin yrityksen tärkeimmät asiakasryhmät. Tärkeimmille asiakasryhmille pidettiin teemahaastatteluita. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta eri opiskelijaa, seitsemää 30–50-vuotiasta ja viittä yritystä. Aineiston avulla pyrittiin saamaan yritykselle selkeä näkemys tämänhetkisestä tilanteesta.
Haastatteluiden tuloksissa isoimpana asiana nousi esille yrityksen näkyvyys sosiaalisissa medioissa. Joten yrityksen tulisi olla aktiivisempi sosiaalisessa mediassa sekä kohdentaa markkinointi paremmin eri kanavissa. Haastatteluissa todettiin, että tällä hetkellä ostopää-tökseen vaikuttaa eniten muiden henkilöiden suosittelu ja positiivinen palvelukokemus. Tu-loksissa nousi myös esille palvelun kertakäyttöisyys yrityksen ollessa ostajana. Sen johdosta myös pidempien asiakassuhteiden rakentaminen on haastavampaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kolmea eri isompaa aihekokonaisuutta. Markkinoinnin strategista suunnittelua, hinnoittelua sekä arvolupausta ja brändin muodostamista. Markkinoinnin strateginen suunnittelu käsittelee kilpailijoiden tunnistamista ja markkinoinnin kohdentamisen työkalua. Hinnoittelussa perehdytään pääosin hinnalla operointiin. Opinnäytetyön viimeisessä isommassa kappaleessa käsitellään arvolupauksen sekä imagon luomista. Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautui markkinoinnin ja hinnoittelun kirjallisuuteen sekä verkkolähteisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Ainestoa opinnäytetyöhön kerättiin tekemällä Google Forms-kysely yrityksen työntekijöille, jossa selvitettiin yrityksen tärkeimmät asiakasryhmät. Tärkeimmille asiakasryhmille pidettiin teemahaastatteluita. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta eri opiskelijaa, seitsemää 30–50-vuotiasta ja viittä yritystä. Aineiston avulla pyrittiin saamaan yritykselle selkeä näkemys tämänhetkisestä tilanteesta.
Haastatteluiden tuloksissa isoimpana asiana nousi esille yrityksen näkyvyys sosiaalisissa medioissa. Joten yrityksen tulisi olla aktiivisempi sosiaalisessa mediassa sekä kohdentaa markkinointi paremmin eri kanavissa. Haastatteluissa todettiin, että tällä hetkellä ostopää-tökseen vaikuttaa eniten muiden henkilöiden suosittelu ja positiivinen palvelukokemus. Tu-loksissa nousi myös esille palvelun kertakäyttöisyys yrityksen ollessa ostajana. Sen johdosta myös pidempien asiakassuhteiden rakentaminen on haastavampaa.
