Rekrytoinnin kehittäminen: case Oulun kaupungin varhaiskasvatuspalvelut
Simonen, Pauliina; Lauhikari, Lottariina (2022)
Simonen, Pauliina
Lauhikari, Lottariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131270
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen henkilöstön osaajapulasta on käyty keskustelua eri medioissa viimeisen vuoden aikana. Osaajapula koskettaa erityisesti varhaiskasvatuksen opettajia suurissa kaupungeissa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Oulun kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden kanssa. Työn tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan rekrytointia. Aihe jakautui kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat rekrytointiprosessi, työnantajabrändi ja rekrytointimarkkinointi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä jokaiselle osa-alueelle kehittämisehdotus. Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli rekrytointiprosessia ja markkinointia osana rekrytointia. Rekrytoinnin tietoperusta koottiin prosessiajattelua ja ajankohtaista lainsäädäntöä hyödyntäen. Markkinoinnin tietoperusta oli yhdistelmä työnantajabrändin ja rekrytointimarkkinoinnin teoriaa. Lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, verkkolähteitä, asiantuntijatietoa ja tutkimustuloksia. Toimeksiantajan nettisivuja, työpaikkailmoituksia ja muuta saatavilla olevaa tietoa hyödynnettiin osana tietoperustaa. Toimeksiantajan rekrytoinnin nykytilan selvittämiseksi opinnäytetyöhön tehtiin kaksiosainen tutkimus, jossa yhdistyivät kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen osuus. Tutkimuksen ensimmäinen osuus oli teemahaastattelu, johon osallistuivat Monetran palvelupäällikkö, sivistys- ja kulttuuripalveluiden henkilöstöasiantuntija ja kolme varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöä. Tutkimuksen toinen osuus oli kyselytutkimus, jonka kohderyhmänä olivat viimeisen vuoden aikana Oulun kaupungin varhaiskasvatuspalveluihin työllistyneet varhaiskasvatuksen opettajat. Laadulliset tutkimustulokset analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin avulla. Määrällisten tutkimustulosten analysoinnissa hyödynnettiin havaintomatriisin avulla laskettuja keskilukuja. Tutkimuksen tuloksina selvisi, että nykyinen varhaiskasvatuksen työnantajabrändi ei erotu Oulun kaupungin työnantajabrändistä ja rekrytointimarkkinoinnille ei ole luotu suunnitelmaa. Rekrytointiprosessi on monivaiheinen ja palvelee hyvin työnhakijoita. Kehitysehdotukset rakennettiin tutkimustuloksia, empiriaa ja opinnäytetyön tekijöiden näkemyksiä hyödyntäen. Rekrytointiprosessia yksinkertaistettiin esihenkilöiden työmäärän helpottamiseksi. Työnantajabrändin rakentamisessa hyödynnettiin työntekijäkokemuksia ja Oulun kaupungin työnantajabrändin visuaalista ilmettä. Kehitysehdotuksessa ehdotettiin urasivuja varhaiskasvatuspalveluille ja sosiaalisen median kanavien käyttöön ottamista. Rekrytointimarkkinoinnin kehittämiseen suositeltavia keinoja olivat digimarkkinoinnin hyödyntäminen ja työpaikkailmoitukselle tehtävä muokkausehdotus.