Työelämäyhteistyö ammatillisessa erityisoppilaitoksessa: case Ammattiopisto Luovi, Luovi Pohjoinen
Riihijärvi, Jaana (2022)
Riihijärvi, Jaana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131281
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin yrityksissä ja julkisen ja kolmannen sektorin toimijoissa ne asiat, jotka ovat Ammattiopisto Luovin kanssa tehtävän yhteistyön aloittamisen esteenä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: Mitä ovat ne haasteet, jotka ovat Ammattiopisto Luovin ja yritysten, julkisen ja kolmannen sektorin yhteistyön aloittamisen esteenä? Miten voisimme ratkaista yhteistyön aloittamisen esteenä olevia haasteita?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla, puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla sekä järjestämällä ideoiva työpaja. Opinnäytetyön tietoperusta muodostettiin käsitteiden monimuotoinen työyhteisö, osatyökyky, työelämäyhteistyö ja täsmätyökyky perusteella.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että suurimmat haasteet yhteistyön aloittamiselle olivat, että Ammattiopisto Luovia ei tunneta, ei tiedetä yhteistyön konkreettisia hyötyjä ja yhteistyömahdollisuuksia. Näihin haasteisiin vastaaminen ja tulosten jatkokehittäminen voidaan tehdä oppilaitoksissa esimerkiksi palvelumuotoilun keinoin ja yhteiskehittämällä kokeilujen kautta. Vastaamalla suurimpaan, tunnettavuuden, haasteeseen oppilaitos vastaa myös muihin pienempiin haasteisiin.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Ammattiopisto Luovin kaikissa toimipisteissä sekä ammatillisissa erityisoppilaitoksissa yleisesti.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: Mitä ovat ne haasteet, jotka ovat Ammattiopisto Luovin ja yritysten, julkisen ja kolmannen sektorin yhteistyön aloittamisen esteenä? Miten voisimme ratkaista yhteistyön aloittamisen esteenä olevia haasteita?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla, puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla sekä järjestämällä ideoiva työpaja. Opinnäytetyön tietoperusta muodostettiin käsitteiden monimuotoinen työyhteisö, osatyökyky, työelämäyhteistyö ja täsmätyökyky perusteella.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että suurimmat haasteet yhteistyön aloittamiselle olivat, että Ammattiopisto Luovia ei tunneta, ei tiedetä yhteistyön konkreettisia hyötyjä ja yhteistyömahdollisuuksia. Näihin haasteisiin vastaaminen ja tulosten jatkokehittäminen voidaan tehdä oppilaitoksissa esimerkiksi palvelumuotoilun keinoin ja yhteiskehittämällä kokeilujen kautta. Vastaamalla suurimpaan, tunnettavuuden, haasteeseen oppilaitos vastaa myös muihin pienempiin haasteisiin.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Ammattiopisto Luovin kaikissa toimipisteissä sekä ammatillisissa erityisoppilaitoksissa yleisesti.