Koulutuspalvelujen tuotteistusprosessi: koulutuskuntayhtymä OSAO, Kaukovainion yksikkö, tekniikka
Nissinen, Niina (2022)
Nissinen, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131343
Tiivistelmä
Pula osaavasta työvoimasta vaikeuttaa yritysten liiketoimintaa. Yritykset ovat tilanteessa, jossa yrityksen avoimiin tehtäviin ei ole joko hakijoita tai hakijoilla ei ole alalle soveltuvaa koulutusta. Yhdeksi tilannetta helpottavaksi toimeksi voidaan esittää koulutusta. Eri koulutuksenjärjestäjillä on tarjonnassaan useita erilaisia ammatillisia tutkinto- ja täydennyskoulutuksia, joiden avulla pyritään vastaamaan työelämän muuttuviin haasteisiin.
Tutkimuksen oletus todellisuudesta on, että koulutuspalvelujen tuotteistusta toteutetaan toimeksiantajaorganisaatiossa, mutta se ei ole systemaattista eikä asianmukaisesti dokumentoitua. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää koulutuspalvelujen tuotteistusprosessi toimeksiantajan käyttöön, jotta se voi ketterämmin, kohdistetummin ja laadukkaammin vastata työelämän muuttuviin tarpeisiin tarjoamalla ajanmukaisia ja työelämän tarpeita vastaavia koulutuspalveluja. Kehittämistehtävän näkökulma rajattiin käsittämään lähinnä OSAO Edu Oy:n kautta myytäviä koulutuspalveluja.
Koulutuspalvelujen tuotteistusprosessi kehitettiin yhdessä toimeksiantajan asettaman työryhmän, yksikön teollisuustiimin, kanssa. Kehitetty prosessi tarjoaa vaiheistetun ja selkeän toimintamallin toimeksiantajalle ja sen toimijoille, jotka työssään osallistuvat koulutuspalvelujen tuotteistamiseen. Prosessin kuvaamisella tavoiteltiin myös tasalaatuisempaa tuotteistamista ja uuden koulutuspalvelutuotteen nopeampaa lanseeraamista markkinoille. Prosessin kehittämisen lisäksi tuotteistustyöryhmä kehitti ja otti käyttöön varsinaisen koulutuspalvelutuotteen sisällön suunnittelua ja määrittelyä ohjaavan toimintamallin, joka ohjaa tuotteistukseen osallistuvaa henkilöä systemaattisesti ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Toimintamalli sisällytettiin koulutuspalvelujen tuotteistusprosessiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena konstruktiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin yhteiskehittämismenetelmää työpajatyöskentelyn keinoin. Tutkimuksellisen kehittämistyön tietoperusta muodostuu koulutuspalvelujen tuotteistamisesta, tuotteistusprosessista ja tuotteistusprosessin suunnittelusta. Tietoperustan osalta lähteinä käytettiin mahdollisimman tuoreita ja relevantteja teoksia ja tutkimuksia. Kehittämistyön loppuvaiheessa toteutettiin palautekysely tuotteistustyöskentelyyn osallistuneille.
Tutkimuksellisen kehittämistehtävän aikana esiinnousseita jatkokehitysehdotuksia ovat: pilotointivaiheesta käyttöönottoon ja osaksi organisaation arkea, koulutuspalvelujen tuotteistusprosessin käyttöönotto koko organisaatiossa, palvelumuotoilu ja palautteen keruu.
Tutkimuksen oletus todellisuudesta on, että koulutuspalvelujen tuotteistusta toteutetaan toimeksiantajaorganisaatiossa, mutta se ei ole systemaattista eikä asianmukaisesti dokumentoitua. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää koulutuspalvelujen tuotteistusprosessi toimeksiantajan käyttöön, jotta se voi ketterämmin, kohdistetummin ja laadukkaammin vastata työelämän muuttuviin tarpeisiin tarjoamalla ajanmukaisia ja työelämän tarpeita vastaavia koulutuspalveluja. Kehittämistehtävän näkökulma rajattiin käsittämään lähinnä OSAO Edu Oy:n kautta myytäviä koulutuspalveluja.
Koulutuspalvelujen tuotteistusprosessi kehitettiin yhdessä toimeksiantajan asettaman työryhmän, yksikön teollisuustiimin, kanssa. Kehitetty prosessi tarjoaa vaiheistetun ja selkeän toimintamallin toimeksiantajalle ja sen toimijoille, jotka työssään osallistuvat koulutuspalvelujen tuotteistamiseen. Prosessin kuvaamisella tavoiteltiin myös tasalaatuisempaa tuotteistamista ja uuden koulutuspalvelutuotteen nopeampaa lanseeraamista markkinoille. Prosessin kehittämisen lisäksi tuotteistustyöryhmä kehitti ja otti käyttöön varsinaisen koulutuspalvelutuotteen sisällön suunnittelua ja määrittelyä ohjaavan toimintamallin, joka ohjaa tuotteistukseen osallistuvaa henkilöä systemaattisesti ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Toimintamalli sisällytettiin koulutuspalvelujen tuotteistusprosessiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena konstruktiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin yhteiskehittämismenetelmää työpajatyöskentelyn keinoin. Tutkimuksellisen kehittämistyön tietoperusta muodostuu koulutuspalvelujen tuotteistamisesta, tuotteistusprosessista ja tuotteistusprosessin suunnittelusta. Tietoperustan osalta lähteinä käytettiin mahdollisimman tuoreita ja relevantteja teoksia ja tutkimuksia. Kehittämistyön loppuvaiheessa toteutettiin palautekysely tuotteistustyöskentelyyn osallistuneille.
Tutkimuksellisen kehittämistehtävän aikana esiinnousseita jatkokehitysehdotuksia ovat: pilotointivaiheesta käyttöönottoon ja osaksi organisaation arkea, koulutuspalvelujen tuotteistusprosessin käyttöönotto koko organisaatiossa, palvelumuotoilu ja palautteen keruu.