Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Covid-19-pandemianaikainen viestintä hoitohenkilökunnan näkökulmasta: hoitotyön ammattilaisten näkökulma viestinnästä ja kommunikaatiosta

Mättö, Maarit; Torri, Leene (2022)

 
Avaa tiedosto
Matto_Maarit_Torri_Leene.pdf (564.3Kt)
Lataukset: 


Mättö, Maarit
Torri, Leene
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131339
Tiivistelmä
2000-luvuna aikana on ollut kaksi pandemiaa: sikainfluenssa ja Covid-19 pandemia. Viimeisin pande-mia on tuonut laajuudessaan uuden ja erilaisen tilanteen hoitohenkilökunnalle. Pandemia on tuonut erilaisia haasteita viestinnän oikea-aikaisuuteen ja käytännön hoitotyön toteuttamiseen.
Opinnäytetyömme on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia Covid-19 pandemia-ajan viestinnän haasteita hoitohenkilökunta on kokenut. Tarkoituksena oli tutkia, miten viestintä on koettu kansallisesti ja kansainvälisesti, sekä löytää kehittämisehdotuksia viestin-tään liittyen. Aihe valikoitui opinnäytetyön tekijöiden omista intresseistä ja halusta selvittää, miten pandemia on näkynyt viestinnässä ja kommunikaatiossa. Menetelmiksi valikoitui mukailtu kirjallisuus-katsaus jo heti alkuvaiheessa, kun totesimme, että vastaavanlaista hoitohenkilökuntaan liittyvää krii-sinaikaiseen viestintään kohdistuvaa tutkimusta ei juurikaan vielä ole tehty. Tiedonhaku toteutettiin hakemalla Ebscosta, Cinahlista ja Google Scholarista sekä myös Melindasta, PubMedista ja Medi-cistä. Kehittämistehtävänä järjestimme Learning Cafe-tyyppisen keskustelutilaisuuden terveysase-malla.
Covid-19 pandemian alettua havaittiin pian, miten tärkeää on huomioida kriisiajan kommunikointi. Tiedon pitää olla oikeaa, ajankohtaista ja selkeää, jotta se ei johda väärinkäsityksiin. Eri suunnista välittyvä ristiriitainen viestintä aiheuttaa pandemian aikana hämmennystä hoitohenkilökunnassa. Risti-riitaiset ohjeet stressaavat ja horjuttavat hoitohenkilökunnan suorituskykyä pandemian aikana. Jatku-vasti muuttuvat ohjeet koetaan vaikeaksi omaksua, vaikeuttavat päätöksentekoa ja vähentävät hoito-henkilökunnan luottamusta Covid 19-pandemian aikana. Sairaanhoitajat kokevat jopa eettistä ristiriitaa erilaisten ja muuttuvien ohjeistuksien keskellä. Hoitohenkilökunnalla on oleellinen rooli oikeanlaisen tiedon välittämisessä kansalaisille. Sosiaalinen media ja muu media, kuten lehdistö, tuottavat monen-laista informaatiota. Informaatio on saattanut olla värittynyttä tai jopa väärää, mikä on aiheuttanut epävarmuutta ja pelkoa ihmisissä. Hoitohenkilöstön tehtävänä on pandemian aikana koota oikea tieto ja jakaa se oikea-aikaisesti kansalaisille.
Tutkimuksemme perusteella voidaan todeta, että säännöllinen koulutus ja tiedottaminen on erittäin tärkeää pandemian vaikutuksien vähentämiseksi. Uusin pandemia on osoittanut, miten asianmukai-sella kriisiviestinnällä on ollut vaikutusta pandemian haittavaikutuksien vähentämiseen. Pandemia-suunnitelman tulee olla ajantasainen ja kriisiviestintään tulee olla koulutusta. Hoitohenkilökunnalla tulee olla tarvittava oikea-aikainen tieto ja ohjeistus, jolloin sitä on helppo soveltaa käytäntöön. Tutki-mus- ja kehittämistehtävästämme saatuja tuloksia voidaan hyödyntää, kun suunnitellaan koulutus-ta tai ohjeistusta organisaation kriisiviestinnän tueksi.
 
This master’s thesis was carried out by using literature review and Learning Cafe-discussion session which was organized in a health center. Our aim of this research-based development project was to determine what COVID-19 pandemic communication challenges nurses experienced during the onset of the pandemic both nationally and internationally, as well as to develop recommendations for crisis communication. We used Ebsco, Cinahl and Google Scholar for the research as well as Melinda, PubMed and Medic.

As a result of our study, we found that when organization confronts a crisis, need for proper commu-nication becomes vital. Communication plays an important role in crisis management. Covid19- pan-demic has caused a crisis in many healthcare organizations and nursing management. Nursing staff has realized that a crisis communication plays an important role in communication. Risk communica-tion is a vital component in managing crisis, like the present Covid19-pandemic.  However, health-care professionals have been found needing more training when it comes to risk communication dur-ing any health-care crisis. 
 
 
According to nurses’ experiences the information flow has been ambivalent and has been changing even several times per day. That has caused stress and ethical problems to nurse staff. Also, deci-sion making has been difficult when the instructions has been changing too often, even several times per day. Media has also had unwanted influence in informing or reporting of pandemic situation. That has caused fear and uncertainty within populous. Health-care professionals play an important role in risk communication and offering correct information concerning the pandemic. Proper and regular training for crisis management and communication is necessary. Information is needed on time. It must be correct, and when the instructions are easily found, it helps health care professionals to work fluently.  
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste