Pelihahmosuunnittelu: Mikä tekee hahmosta muistettavan?
Lehto, Miko (2022)
Lehto, Miko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122131316
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää ja tutkia hahmosuunnittelua ja kerätä erilaista tietoa, joka selittää sitä, miksi jotkin pelien hahmot ovat niin suosittuja ja muistettavia. Opinnäytetyössä keskitytään hahmosuunnittelun tutkimiseen sekä yhteisön, normien ja kulttuurien vaikutuksen videopelihahmoihin ja niiden kasvuun. Tämä työ sisältää ymmärrystä siitä, mitä ja kuinka laaja hahmosuunnitteluprosessi on visuaalisesti ja kirjallisesti, mukaan lukien yhteiskunnan vaikutus suunnittelun ilmenemismuotoon.
Opinnäytetyö on pääsääntöisesti teoriaa ja pohdintaa, joka on jaettu kahteen eri osioon. Ensimmäisessä osiossa avataan, mitä itse hahmosuunnittelu on ja selitetään sen visuaalisia periaatteita, sekä katsotaan sen yhteyksistä kirjallisuuteen ja hahmorooleihin ja siihen, miten nämä kaksi toimivat yhdessä.
Teoriaosuuden toisessa puoliskossa tarkastellaan erilasia ulkoisia tekijöitä ja eritellään erilaiset representaatiot, normit ja stereotypiat toisistaan ja katsotaan, miten kukin osa on omalla tavallaan vaikuttanut hahmosuunnitteluun ja pelihahmojen muistettavuuteen. Tämän lisäksi osiossa tarkastellaan myös, miten hahmot ja pelit omalla tavallaan heijastavat vaikutustaan takasin ihmisiin ja kulttuuriin.
Opinnäytetyö on pääsääntöisesti teoriaa ja pohdintaa, joka on jaettu kahteen eri osioon. Ensimmäisessä osiossa avataan, mitä itse hahmosuunnittelu on ja selitetään sen visuaalisia periaatteita, sekä katsotaan sen yhteyksistä kirjallisuuteen ja hahmorooleihin ja siihen, miten nämä kaksi toimivat yhdessä.
Teoriaosuuden toisessa puoliskossa tarkastellaan erilasia ulkoisia tekijöitä ja eritellään erilaiset representaatiot, normit ja stereotypiat toisistaan ja katsotaan, miten kukin osa on omalla tavallaan vaikuttanut hahmosuunnitteluun ja pelihahmojen muistettavuuteen. Tämän lisäksi osiossa tarkastellaan myös, miten hahmot ja pelit omalla tavallaan heijastavat vaikutustaan takasin ihmisiin ja kulttuuriin.