Liiketoiminnan mallintaminen: Case Health Propeli
Laitinen, Matti; Koskinen, Annina (2014)
Laitinen, Matti
Koskinen, Annina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012338
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa Health ProPeli -hankkeessa luotuihin palvelu- sekä tuotekonsepteihin liiketoimintamalliehdotelmia. Näiden mallien tarkoituksena oli rakentaa hankkeessa toimineiden yritysten pelillisten sovellusten ympärille liiketoiminnallista näkökulmaa. Tutkimuksemme rajautuu nimenomaan pelillisten sovellusten liiketoiminnan mallintamiseen, jolloin itse pelillisyyden avaaminen rajautui työn ulkopuolelle. Työn tarkoituksena oli vastata liiketoiminnan mallintamisen kysymyksiin ja tuoda esille nykyaikaisen liiketoimintamalliajattelun merkitystä tuotekehitys- ja innovaatiotoiminnan yhteydessä. Liiketoimintamallit olivat keino osallistaa hankkeessa olevia yrityksiä ja henkilöitä liiketoiminnan suunnittelussa.
Terveyden ja hyvinvointialalla on kasvava tarve uudenlaisille fyysisille ja digitaalisille sovelluksille. Tämän kaltaiset innovaatiot vaativat kuitenkin nykyaikaisen liiketoimintaympäristön ymmärtämistä. Ilman tunnistettavaa arvoa ja liiketoiminnallisten perustarpeiden huomiointia ei toimivastakaan prototyypistä synny kaupallista tuotetta. Vuonna 2013 alkaneessa Health Propeli –hankkeessa tutkittiin kuuden pelikentän kautta uusia pelillisyyden mahdollistamia toimintatapoja. Näillä menetelmillä tavoitellaan toiminnan tehostamista sekä mielekkyyttä perinteisiin kuntoutus- ja hoitopalveluihin, joiden kautta olisi tarkoitus ennaltaehkäistä yhä kasvavia kansanterveydellisiä ongelmia.
Nykyaikainen liiketoiminnallinen ajattelu sekä suunnittelu perustuvat usein liiketoimintamalleihin. Liiketoimintamallit kuvaavat kokonaisvaltaisesti idean tai yrityksen keskeistä arvotekijää, liiketoimintaympäristöä sekä ansaintalogiikkaa. Tärkeää on kuitenkin muistaa mallin realisoitavuus, jolloin malli toimii apuvälineenä strategian konkretisoinnissa operatiiviselle tasolle. Liiketoimintamalli voi tuoda myös huomattavaa kilpailuetua esimerkiksi avaintekijöiden konkretisoinnin kautta.
Liiketoimintamallien rakentamisen tueksi haettiin teoreettista viitekehystä kirjallisuudesta, asiantuntijoilta sekä kvalitatiivisen tutkimustavan mukaisesti kerätystä aineistosta. Tulokset muodostettiin Business Model Canvasin kautta, jonka lisäksi aineistoa kerättiin syvähaastatteluista työpajatapaamisten yhteydessä. Tulosten sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta rakennettiin malliehdotuksia, jotka pohjautuivat työssä aiemmin esitettyihin liiketoimintamalliesimerkkeihin. Työn tulokseksi muodostui kriittinen näkemys kolmen erilaisen idean liiketoiminnallisista edellytyksistä sekä luodut liiketoimintamalliehdotelmat, joita pelikentän olisi tarkoituksena käyttää hyväkseen tulevaisuudessa. Työssä perehdytään lisäksi syvällisesti metodisiin valintoihin sekä yleisesti liiketoimintamallien käyttöön vastaavanlaisen tuotekehitys- ja innovaatiotoiminnan yhteydessä. Tärkeintä on ymmärtää mallien jatkuva dynaamisuus ja iteraation merkitys, jolloin liiketoimintamallien jalostamista jatketaan myös malliehdotelmien jälkeen.
Terveyden ja hyvinvointialalla on kasvava tarve uudenlaisille fyysisille ja digitaalisille sovelluksille. Tämän kaltaiset innovaatiot vaativat kuitenkin nykyaikaisen liiketoimintaympäristön ymmärtämistä. Ilman tunnistettavaa arvoa ja liiketoiminnallisten perustarpeiden huomiointia ei toimivastakaan prototyypistä synny kaupallista tuotetta. Vuonna 2013 alkaneessa Health Propeli –hankkeessa tutkittiin kuuden pelikentän kautta uusia pelillisyyden mahdollistamia toimintatapoja. Näillä menetelmillä tavoitellaan toiminnan tehostamista sekä mielekkyyttä perinteisiin kuntoutus- ja hoitopalveluihin, joiden kautta olisi tarkoitus ennaltaehkäistä yhä kasvavia kansanterveydellisiä ongelmia.
Nykyaikainen liiketoiminnallinen ajattelu sekä suunnittelu perustuvat usein liiketoimintamalleihin. Liiketoimintamallit kuvaavat kokonaisvaltaisesti idean tai yrityksen keskeistä arvotekijää, liiketoimintaympäristöä sekä ansaintalogiikkaa. Tärkeää on kuitenkin muistaa mallin realisoitavuus, jolloin malli toimii apuvälineenä strategian konkretisoinnissa operatiiviselle tasolle. Liiketoimintamalli voi tuoda myös huomattavaa kilpailuetua esimerkiksi avaintekijöiden konkretisoinnin kautta.
Liiketoimintamallien rakentamisen tueksi haettiin teoreettista viitekehystä kirjallisuudesta, asiantuntijoilta sekä kvalitatiivisen tutkimustavan mukaisesti kerätystä aineistosta. Tulokset muodostettiin Business Model Canvasin kautta, jonka lisäksi aineistoa kerättiin syvähaastatteluista työpajatapaamisten yhteydessä. Tulosten sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta rakennettiin malliehdotuksia, jotka pohjautuivat työssä aiemmin esitettyihin liiketoimintamalliesimerkkeihin. Työn tulokseksi muodostui kriittinen näkemys kolmen erilaisen idean liiketoiminnallisista edellytyksistä sekä luodut liiketoimintamalliehdotelmat, joita pelikentän olisi tarkoituksena käyttää hyväkseen tulevaisuudessa. Työssä perehdytään lisäksi syvällisesti metodisiin valintoihin sekä yleisesti liiketoimintamallien käyttöön vastaavanlaisen tuotekehitys- ja innovaatiotoiminnan yhteydessä. Tärkeintä on ymmärtää mallien jatkuva dynaamisuus ja iteraation merkitys, jolloin liiketoimintamallien jalostamista jatketaan myös malliehdotelmien jälkeen.