Yhdenvertaisuuden edistäminen lastenkulttuurin alueella - työkaluina kulttuurikasvatussuunnitelmat ja verkostoyhteistyö
Pettersson, Eeva (2022)
Pettersson, Eeva
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122431459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122431459
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin, miten yhdenvertaisuutta voidaan edistää lastenkulttuurin alueella työkaluina kulttuurikasvatussuunnitelmat ja verkostoyhteistyö. Työ tehdään toimeksiantona Suomen lastenkulttuurikeskusten liitolle. Liiton yhtenä tavoitteena on kasvattaa kunnille vapaaehtoisten kulttuurikasvatussuunnitelmien käyttöönottoa valtakunnallisesti. Tällä hetkellä kulttuurikasvatussuunnitelmat ovat käytössä yli puolella Suomen kunnista. Etenkin pienet kunnat ovat niitä, joilla ei välttämättä ole resursseja ottaa käyttöön kulttuurikasvatussuunnitelmia.
Edistän työssäni erityisesti pienten kuntien mahdollisuuksia kohti tasa-arvoisempaa lastenkulttuuria. Työn tavoitteena on tuottaa toimintamalli siitä, miten yhteistyöverkostoja voidaan hyödyntää kulttuurikasvatussuunnitelmien osalta. Lisäksi nostan esille kulttuurikasvatuksen merkitystä niin sosiaalisesta, terveydellisestä kuin taloudellisestakin näkökulmasta. Työssä käsitellään myös pienten kuntien kokemuksia ja ajatuksia kulttuurikasvatussuunnitelmista kunnan opetus- ja kulttuuripuolen näkökulmasta.
Opinnäytetyöni on tutkimuksellinen kehittämistyö, ja työn keskeiset tutkimukselliset lähestymistavat ovat tapaustutkimus ja toimintatutkimus. Tutkimuksen vaiheet ovat kehittämishankkeen määrittely, tutkimus ja arviointi. Menetelminä on käytetty haastatteluja, benchmarkingia ja dokumenttianalyysiä. Työssäni esiin nousseet kehittämisehdotukset osoitan suoraan toimeksiantajalleni, Suomen lastenkulttuurikeskusten liitolle. Kehitysehdotukset liittyvät pääosin yhteistyöverkoston rakentamiseen ja sen tuomiin mahdollisuuksiin lastenkulttuurin kentällä, mutta myös hankkeiden tuomiin mahdollisuuksiin ja kulttuurikasvatussuunnitelma.fi -sivuston kehittämiseen.
Kehittämistyöni tuloksena syntyi alueellisen yhteistyön toimintamalli, jolla voidaan tarjota uusia mahdollisuuksia kulttuurikasvatussuunnitelmien käyttöön valtakunnallisesti. Avainasemassa ovat yhteistyöverkostot ja alueellinen kulttuuriyhteistyö. Tämä toimintamalli tarjoaa uusia mahdollisuuksia pienten kuntien tasavertaisessa kulttuurikasvatuksessa.
Edistän työssäni erityisesti pienten kuntien mahdollisuuksia kohti tasa-arvoisempaa lastenkulttuuria. Työn tavoitteena on tuottaa toimintamalli siitä, miten yhteistyöverkostoja voidaan hyödyntää kulttuurikasvatussuunnitelmien osalta. Lisäksi nostan esille kulttuurikasvatuksen merkitystä niin sosiaalisesta, terveydellisestä kuin taloudellisestakin näkökulmasta. Työssä käsitellään myös pienten kuntien kokemuksia ja ajatuksia kulttuurikasvatussuunnitelmista kunnan opetus- ja kulttuuripuolen näkökulmasta.
Opinnäytetyöni on tutkimuksellinen kehittämistyö, ja työn keskeiset tutkimukselliset lähestymistavat ovat tapaustutkimus ja toimintatutkimus. Tutkimuksen vaiheet ovat kehittämishankkeen määrittely, tutkimus ja arviointi. Menetelminä on käytetty haastatteluja, benchmarkingia ja dokumenttianalyysiä. Työssäni esiin nousseet kehittämisehdotukset osoitan suoraan toimeksiantajalleni, Suomen lastenkulttuurikeskusten liitolle. Kehitysehdotukset liittyvät pääosin yhteistyöverkoston rakentamiseen ja sen tuomiin mahdollisuuksiin lastenkulttuurin kentällä, mutta myös hankkeiden tuomiin mahdollisuuksiin ja kulttuurikasvatussuunnitelma.fi -sivuston kehittämiseen.
Kehittämistyöni tuloksena syntyi alueellisen yhteistyön toimintamalli, jolla voidaan tarjota uusia mahdollisuuksia kulttuurikasvatussuunnitelmien käyttöön valtakunnallisesti. Avainasemassa ovat yhteistyöverkostot ja alueellinen kulttuuriyhteistyö. Tämä toimintamalli tarjoaa uusia mahdollisuuksia pienten kuntien tasavertaisessa kulttuurikasvatuksessa.