Selvitys Järvisydämen tunnettuudesta ja asiakasmielikuvista
Laitinen, Annu; Partanen, Sanna (2022)
Laitinen, Annu
Partanen, Sanna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122731492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122731492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää Nature Hotel Spa & Resort Järvisydämen tunnettuutta ja mielikuvia kuluttajien keskuudessa, erityisesti Etelä-Savon alueella. Vastaavanlaista tutkimusta ei ole tehty Järvisydämelle aikaisemmin, jonka vuoksi toteutetun tutkimuksen koetaan sisältävän tärkeää tietoa toimeksiantajalle nykyistä brändiä sekä tulevaisuutta ajatellen. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös osoittaa, miten tärkeää brändin hallinta yritykselle on: brändin arvo on tiiviisti yhteydessä brändin tunnettuuteen. Lisäksi luodut mielikuvat vaikuttavat suoraan arvoon. Opinnäytetyössä käsitellään näitä keskeisiä käsitteitä, jonka lisäksi avataan, millä tavoin yritys pystyisi hallitsemaan sekä edistämään niitä omaksi edukseen.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja kvalitatiivisesta, eli laadullisesta tutkimuksesta. Opinnäytetyössä keskeisinä käsitteinä toimivat tunnettuus, mielikuvat sekä brändi. Teoriaosuudella pyritään osoittamaan keskeisien teemojen tärkeyttä yrityksen hallinnassa, sekä luomaan selkeän yhteyden opinnäytetyön laadullisen tutkimuksen saatuihin tuloksiin.
Tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu. Haastattelun näyte valittiin Järvisydämen asiakassegmenttien mukaisesti, jotta tulokset hyödyttäisivät toimeksiantajaa eniten. Haastattelu toteutettiin yhtenä päivänä kesäsesongin aikana, jonka jälkeen aineistoa käsiteltiin pääsääntöisesti sisällön erittelynä. Tuloksia kuvattiin myös kuvien avulla.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että haastatteluun valikoituneista kuluttajista suuri määrä on tietoinen hotellista. Hotellin tunnettuus ylettyy Etelä-Savosta myös muualle, kuten Pohjois-Karjalaan sekä Uudellemaalle. Tulokset myös osoittavat, että hotellista on muotoutunut enimmäkseen positiivinen kuva kuluttajien keskuudessa riippumatta siitä, ovatko he Järvisydämen asiakkaita. Tulokset kertovat myös muutaman negatiivisen kokemuksen, jonka vuoksi osalla kuluttajista on myös huonompia mielikuvia hotellista. Muutamasta negatiivisesta kokemuksesta huolimatta niissä on myös esillä positiivisia puolia, kuten hyvät kompensaatiot.
Opinnäytetyö antaa haluttuja tietoja Järvisydämelle, jonka pohjalta he voivat tarvittaessa muokata ja kehittää toimintaansa sekä markkinointia. Tämän lisäksi muutkin organisaatiot voivat hyötyä tutkimustuloksista, kuten myös teoriaosuudesta omassa brändihallinnassaan. Tutkimus voidaan toteuttaa laajemmassa mittakaavassakin, esimerkiksi jos halutaan selvittää pelkästään Järvisydämen tunnettuutta. Tällöin määrällinen tutkimusmenetelmä koetaan hyödyttävimmäksi, jotta otoksesta tulisi laajempi, kuin tämän opinnäytetyön näyte.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja kvalitatiivisesta, eli laadullisesta tutkimuksesta. Opinnäytetyössä keskeisinä käsitteinä toimivat tunnettuus, mielikuvat sekä brändi. Teoriaosuudella pyritään osoittamaan keskeisien teemojen tärkeyttä yrityksen hallinnassa, sekä luomaan selkeän yhteyden opinnäytetyön laadullisen tutkimuksen saatuihin tuloksiin.
Tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu. Haastattelun näyte valittiin Järvisydämen asiakassegmenttien mukaisesti, jotta tulokset hyödyttäisivät toimeksiantajaa eniten. Haastattelu toteutettiin yhtenä päivänä kesäsesongin aikana, jonka jälkeen aineistoa käsiteltiin pääsääntöisesti sisällön erittelynä. Tuloksia kuvattiin myös kuvien avulla.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että haastatteluun valikoituneista kuluttajista suuri määrä on tietoinen hotellista. Hotellin tunnettuus ylettyy Etelä-Savosta myös muualle, kuten Pohjois-Karjalaan sekä Uudellemaalle. Tulokset myös osoittavat, että hotellista on muotoutunut enimmäkseen positiivinen kuva kuluttajien keskuudessa riippumatta siitä, ovatko he Järvisydämen asiakkaita. Tulokset kertovat myös muutaman negatiivisen kokemuksen, jonka vuoksi osalla kuluttajista on myös huonompia mielikuvia hotellista. Muutamasta negatiivisesta kokemuksesta huolimatta niissä on myös esillä positiivisia puolia, kuten hyvät kompensaatiot.
Opinnäytetyö antaa haluttuja tietoja Järvisydämelle, jonka pohjalta he voivat tarvittaessa muokata ja kehittää toimintaansa sekä markkinointia. Tämän lisäksi muutkin organisaatiot voivat hyötyä tutkimustuloksista, kuten myös teoriaosuudesta omassa brändihallinnassaan. Tutkimus voidaan toteuttaa laajemmassa mittakaavassakin, esimerkiksi jos halutaan selvittää pelkästään Järvisydämen tunnettuutta. Tällöin määrällinen tutkimusmenetelmä koetaan hyödyttävimmäksi, jotta otoksesta tulisi laajempi, kuin tämän opinnäytetyön näyte.