Laadun kehittäminen bitumieristystöissä
Mörsky, Mika (2022)
Mörsky, Mika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301041049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301041049
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Icopal Katto Oy:lle tulleita reklamaatioita ja näin kehittää yrityksen laadunvarmistusjärjestelmää. Tavoitteena oli tutkia, korostuuko reklamaatioiden aiheuttajiksi jotkin tietyt syyt. Työn tavoitteena oli myös selvittää, mitkä asiat yrityksen laadunvalvonnassa työskentelevät henkilöt ovat kokeneet yleisimmiksi työvirheiksi ja reklamaatioiden aiheuttajiksi. Lisäksi selvitettiin reklamaatioiden aiheuttamat kustannukset.
Opinnäytetyössä käsiteltiin, kuinka vedeneristystyöt tulee tehdä ja niiden yleisiä riskipaikkoja. Yritykselle tulleet reklamaatiot ja niiden kustannukset kerättiin yhteen Excel-tiedostoon yrityksen tietokannasta ja osin haastattelemalla työnjohtajia. Yleisimmäksi koetut työvirheet ja reklamaatioiden syyt selvitettiin haastattelemalla yrityksen laadunvalvonnassa työskenteleviä kokeneita vedeneristysalanammattilaisia. Näitä yleisiä oletuksia verrattiin todellisiin reklamaatioita aiheuttaneisiin syihin. Reklamaatioiden kustannuksien laskentaan käytettiin omakustannushintaa.
Työn tuloksena reklamaatiot jaettiin sekä työtyypin mukaan kattoihin ja pihakansiin että reklamaatioon johtaneen syyn mukaan. Näin saatiin tietää mistä syistä reklamaatioita on aiheutunut eniten ja myös, että yleisimmiksi koetut reklamaatioiden syyt ja työvirheet olivat osittain samoja kuin reklamaatioiden todelliset syyt. Tämän tiedon perusteella kehitettiin tarkastuskortit näiden havaittujen ongelmakohtien suunnitteluun ja valvontaan jatkossa. Tuloksena oli myös tieto, paljonko reklamaatioiden hoitaminen on vaatinut työntekijäresursseja ja aiheuttanut kustannuksia yritykselle. Opinnäytetyön lopputulokset antavat yritykselle tietoa, mihin jatkossa erityisesti on kiinnitettävä huomiota töiden suunnittelussa ja valvonnassa. Työssä pohdittiin myös kehitysideoita, joilla välttyä tulevaisuudessa samankaltaisilta reklamaatioilta.
Opinnäytetyössä käsiteltiin, kuinka vedeneristystyöt tulee tehdä ja niiden yleisiä riskipaikkoja. Yritykselle tulleet reklamaatiot ja niiden kustannukset kerättiin yhteen Excel-tiedostoon yrityksen tietokannasta ja osin haastattelemalla työnjohtajia. Yleisimmäksi koetut työvirheet ja reklamaatioiden syyt selvitettiin haastattelemalla yrityksen laadunvalvonnassa työskenteleviä kokeneita vedeneristysalanammattilaisia. Näitä yleisiä oletuksia verrattiin todellisiin reklamaatioita aiheuttaneisiin syihin. Reklamaatioiden kustannuksien laskentaan käytettiin omakustannushintaa.
Työn tuloksena reklamaatiot jaettiin sekä työtyypin mukaan kattoihin ja pihakansiin että reklamaatioon johtaneen syyn mukaan. Näin saatiin tietää mistä syistä reklamaatioita on aiheutunut eniten ja myös, että yleisimmiksi koetut reklamaatioiden syyt ja työvirheet olivat osittain samoja kuin reklamaatioiden todelliset syyt. Tämän tiedon perusteella kehitettiin tarkastuskortit näiden havaittujen ongelmakohtien suunnitteluun ja valvontaan jatkossa. Tuloksena oli myös tieto, paljonko reklamaatioiden hoitaminen on vaatinut työntekijäresursseja ja aiheuttanut kustannuksia yritykselle. Opinnäytetyön lopputulokset antavat yritykselle tietoa, mihin jatkossa erityisesti on kiinnitettävä huomiota töiden suunnittelussa ja valvonnassa. Työssä pohdittiin myös kehitysideoita, joilla välttyä tulevaisuudessa samankaltaisilta reklamaatioilta.