Asiakkaan osallisuutta tukeva perhekuntoutusprosessi
Moisio, Hannele (2022)
Moisio, Hannele
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301101172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301101172
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tarkoituksena oli löytää asiakkaan osallisuutta lisääviä työkäytäntöjä ympärivuorokautisessa laitosmuotoisessa perhekuntoutusyksikössä. Perhekuntoutusyksikkö on yksityisen palveluntuottajan SOS-Lapsikylän yksikkö.
Opinnäytetyö käsittelee perhekuntoutuspalvelua asiakasosallisuuden näkökulmasta. Asiakasosallisuuden lisäämistä palvelussa lähestytään osallisuuden, asiakasosallisuuden, yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun käsitteiden kautta. Näkökulmana on perhekuntoutuspalvelun yhteiskehittäminen yhdessä asiakkaiden kanssa asiakkaan osallisuutta tukevaksi.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli asiakkaiden osallisuuden kokemusten kuvaaminen työntekijöiden kehittämistyön tueksi. Aineisto kerättiin kahdessa osassa. Ensimmäinen aineisto oli perhekuntoutuksen entisten asiakkaiden haastattelut, joiden avulla selvitettiin onnistuneen perhekuntoutusprosessin ja asiakkaan osallisuuden kokemuksen elementtejä. Toinen aineisto oli perhekuntoutuksen työryhmän ryhmäkeskustelu haastatteluaineiston analyysin pohjalta. Tarkoituksena oli tuottaa teemoja asiakkaiden osallisuutta lisäävien toimintakäytäntöjen kehittämistyön pohjaksi.
Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenologisen tulkitsevan analyysin IPAn menetelmällä. Haastatteluaineiston analyysi ja työryhmän keskustelu tuottivat osallisuuden kokemusta lisääviä perhekuntoutuksen työmenetelmiä, joita aineistosta nousivat 1) arvostava kohtaamistyö ja luottamussuhteen rakentaminen 2) perusteltu, ymmärrettävä ja tavoitteellinen perhekuntoutusprosessi 3) arvioinnin läpinäkyvyys.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että perhekuntoutusprosessi, joka on läpinäkyvä ja perustuu vahvasti asiakkaan omalle näkemykselle arjen ja vanhemmuuden haasteista, tukee asiakkaan osallisuuden kokemusta. Asiakas on prosessissa mukana kertomassa, minkälaisten vahvuuksien ja voimavarojen perustalle uusi toimivampi arki ja vanhemmuus rakennetaan.
Opinnäytetyö käsittelee perhekuntoutuspalvelua asiakasosallisuuden näkökulmasta. Asiakasosallisuuden lisäämistä palvelussa lähestytään osallisuuden, asiakasosallisuuden, yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun käsitteiden kautta. Näkökulmana on perhekuntoutuspalvelun yhteiskehittäminen yhdessä asiakkaiden kanssa asiakkaan osallisuutta tukevaksi.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli asiakkaiden osallisuuden kokemusten kuvaaminen työntekijöiden kehittämistyön tueksi. Aineisto kerättiin kahdessa osassa. Ensimmäinen aineisto oli perhekuntoutuksen entisten asiakkaiden haastattelut, joiden avulla selvitettiin onnistuneen perhekuntoutusprosessin ja asiakkaan osallisuuden kokemuksen elementtejä. Toinen aineisto oli perhekuntoutuksen työryhmän ryhmäkeskustelu haastatteluaineiston analyysin pohjalta. Tarkoituksena oli tuottaa teemoja asiakkaiden osallisuutta lisäävien toimintakäytäntöjen kehittämistyön pohjaksi.
Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenologisen tulkitsevan analyysin IPAn menetelmällä. Haastatteluaineiston analyysi ja työryhmän keskustelu tuottivat osallisuuden kokemusta lisääviä perhekuntoutuksen työmenetelmiä, joita aineistosta nousivat 1) arvostava kohtaamistyö ja luottamussuhteen rakentaminen 2) perusteltu, ymmärrettävä ja tavoitteellinen perhekuntoutusprosessi 3) arvioinnin läpinäkyvyys.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että perhekuntoutusprosessi, joka on läpinäkyvä ja perustuu vahvasti asiakkaan omalle näkemykselle arjen ja vanhemmuuden haasteista, tukee asiakkaan osallisuuden kokemusta. Asiakas on prosessissa mukana kertomassa, minkälaisten vahvuuksien ja voimavarojen perustalle uusi toimivampi arki ja vanhemmuus rakennetaan.