Työnantajabrändin merkitys ja näkyvyys rekrytointiprosessissa: Case Monetra Oulu Oy
Lukkarinen, Julia (2023)
Lukkarinen, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301121236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301121236
Tiivistelmä
Työntekijöiden markkinat ja muovautuneet työllisyysnäkymät asettavat työnantajille paineet työnantajabrändin kehittämiselle. Työnantajabrändillä tarkoitetaan mielikuvia ja odotuksia, joita yksilöille muodostuu vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa. Jokainen kohtaaminen yrityksen palveluiden tai työntekijöiden kanssa muodostaa mielikuvan työnantajasta ja brändistä. Rekrytointi voi olla useimmille ensimmäinen kontakti yritykseen. Rekrytointi voi muokata yksilön mielikuvaa työnantajasta ja ennakkokäsitykset saattavat muuttua prosessin aikana.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin oululaisen talouden- ja hallinnon toimialalla toimivan Monetra Oulu Oy:n (myöhemmin Monetra Oulu) työantajabrändin näkyvyyteen ja merkitykseen heidän rekrytointiprosessissaan. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville työnantajabrändin nykytila, tavoitteet ja kehityskohteet sekä tavoittaa työnhakijoiden ennakkokäsitykset ja ne syyt, joiden vuoksi työnhakijat ovat hakeneet Monetra Oulun avoimiin työtehtäviin. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena Monetra Oulun työpaikkoja hakeneille. Tutkimusjoukko rajattiin vuoden 2022 työnhakijoista tammikuusta elokuuhun. Kyselytutkimuksessa saatiin selville keskeisimmät arvot ja työnantajabrändi prosessissa, sekä mitä merkitystä näillä oli rekrytointiprosessin kannalta työnhakijalle. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös hakijakokemus hyödyntäen koko rekrytointiprosessin kulkua aina rekrytointipäätöksestä valintapäätökseen.
Tutkimuksen analysoinnissa hyödynnettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessa selvisi, että Monetra Oulun tavoittelema työnantajabrändi oli näkyvissä rekrytointiprosessissa osittain. Monetra Oulu on Pohjois-Pohjanmaan toisiksi suurin yritys henkilöstöltään, ja se tarjoaa suuren organisaation etuja henkilöstölleen kuten sisäiset rekrytoinnit eri Monetran alueyhtiöiden välillä. Monetra Oulu tarjoaa laajasti etä- ja hybridityö mahdollisuuksia ja haluaa toiminnallaan tukea harvaan asuttujen alueiden elinvoimaisuuden säilyttämistä.
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin oululaisen talouden- ja hallinnon toimialalla toimivan Monetra Oulu Oy:n (myöhemmin Monetra Oulu) työantajabrändin näkyvyyteen ja merkitykseen heidän rekrytointiprosessissaan. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville työnantajabrändin nykytila, tavoitteet ja kehityskohteet sekä tavoittaa työnhakijoiden ennakkokäsitykset ja ne syyt, joiden vuoksi työnhakijat ovat hakeneet Monetra Oulun avoimiin työtehtäviin. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena Monetra Oulun työpaikkoja hakeneille. Tutkimusjoukko rajattiin vuoden 2022 työnhakijoista tammikuusta elokuuhun. Kyselytutkimuksessa saatiin selville keskeisimmät arvot ja työnantajabrändi prosessissa, sekä mitä merkitystä näillä oli rekrytointiprosessin kannalta työnhakijalle. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös hakijakokemus hyödyntäen koko rekrytointiprosessin kulkua aina rekrytointipäätöksestä valintapäätökseen.
Tutkimuksen analysoinnissa hyödynnettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessa selvisi, että Monetra Oulun tavoittelema työnantajabrändi oli näkyvissä rekrytointiprosessissa osittain. Monetra Oulu on Pohjois-Pohjanmaan toisiksi suurin yritys henkilöstöltään, ja se tarjoaa suuren organisaation etuja henkilöstölleen kuten sisäiset rekrytoinnit eri Monetran alueyhtiöiden välillä. Monetra Oulu tarjoaa laajasti etä- ja hybridityö mahdollisuuksia ja haluaa toiminnallaan tukea harvaan asuttujen alueiden elinvoimaisuuden säilyttämistä.