Käyttäjälähtöisyys oppimisympäristömuutoksessa
Serovuo, Seija (2023)
Serovuo, Seija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301131271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301131271
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kuntahankkeessa koulujen ja päiväkotien irtokalustamiseen kuuluvaa loppukäyttäjän osallistamista. Tutkimuskohteena olivat Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen yksikön irtokalustamisen prosessiin liittyvä osallistaminen. Tässä opinnäytetyössä toteutettiin ennakkokyselyihin, asiantuntijahaastatteluihin, taustatutkimukseen ja työpajoihin perustuva kehitysprojekti. Projektissa kehitettiin ja tarkasteltiin erilaisin muotoilun keinoin tapoja, joilla irtokalustesuunnittelua hankkeissa tekevät konsultit voivat osallistaa loppukäyttäjiä jatkossa.
Prosessin tavoitteena oli muotoiluajattelua hyödyntäen kehittää erilaisia työvälineitä loppukäyttäjän osallistamiseen, jotta saataisiin lisättyä käyttäjälähtöisyyttä suunnitteluun. Tavoitteena oli myös luoda pohja irtokalustusprosessissa tehtävän osallistamisen ohjeelle tässä opinnäytetyössä löydettyjen tuloksien pohjalta. Työssä pyrittiin löytämään prosessin heikkoja kohtia sekä löytämään ratkaisuja näihin asioihin. Tavoitteena oli laajentaa näkemystä käyttäjälähtöisemmäksi ja löytää suunnittelijoille materiaalia ja tukea, miten toteuttaa osallistamista jatkossa, jotta se olisi tasavertaista eri loppukäyttäjiä ajatellen.
Tuloksena saatiin 10 osallistamisideaa, joista kustakin tehtiin tiivis kuvaus. Näiden pohjalta pidettiin työpaja asiantuntijoista koostuvan testiryhmän kesken, jotka saivat kommentoida ja arvioida jokaista osallistamisideaa jatkokehitystä varten. Kehitysideoissa painottui resurssien puute ja aikataulujen rajallisuus, näiden lisäksi kuitenkin arvostettiin loppukäyttäjien ammattitaitoa ja heidän osaamistaan arjen toiminnasta yksiköissä. Lisäksi esille nousi tärkeänä asiana suunnitelmien esitystekniikat loppukäyttäjille, jotta kaikki ymmärtävät mitä suunnitellaan ja mikä tulee olemaan lopputulos. Osallistamisideoiden ja ohjeen on tarkoitus toimia pohjana, suuntaviivoina ja alustavina ehdotuksina osallistamisen mahdollisille myöhemmille kehitystoimenpiteille.
Kehitysideoiden ja osallistamisen ohjeen avulla pyrittiin osoittamaan, mitä arvoa käyttäjälähtöisellä lähestymistavalla voi olla irtokalustusprosessissa ja kuinka tärkeää on kuunnella tilan loppukäyttäjää. Painopiste pyrittiin pääasiassa pitämään tilojen toiminnallisuudessa, joka on keskeisin asia kouluissa ja päiväkodeissa. Opinnäytetyön yksi tarkoitus oli toimia ideoiden herättäjänä sekä keskustelun avaajana loppukäyttäjien osallistamisessa. Lisäksi tavoitteena on tasavertaistaa irtokalustamisen osallistamista koulu ja päiväkoti hankkeissa.
Prosessin tavoitteena oli muotoiluajattelua hyödyntäen kehittää erilaisia työvälineitä loppukäyttäjän osallistamiseen, jotta saataisiin lisättyä käyttäjälähtöisyyttä suunnitteluun. Tavoitteena oli myös luoda pohja irtokalustusprosessissa tehtävän osallistamisen ohjeelle tässä opinnäytetyössä löydettyjen tuloksien pohjalta. Työssä pyrittiin löytämään prosessin heikkoja kohtia sekä löytämään ratkaisuja näihin asioihin. Tavoitteena oli laajentaa näkemystä käyttäjälähtöisemmäksi ja löytää suunnittelijoille materiaalia ja tukea, miten toteuttaa osallistamista jatkossa, jotta se olisi tasavertaista eri loppukäyttäjiä ajatellen.
Tuloksena saatiin 10 osallistamisideaa, joista kustakin tehtiin tiivis kuvaus. Näiden pohjalta pidettiin työpaja asiantuntijoista koostuvan testiryhmän kesken, jotka saivat kommentoida ja arvioida jokaista osallistamisideaa jatkokehitystä varten. Kehitysideoissa painottui resurssien puute ja aikataulujen rajallisuus, näiden lisäksi kuitenkin arvostettiin loppukäyttäjien ammattitaitoa ja heidän osaamistaan arjen toiminnasta yksiköissä. Lisäksi esille nousi tärkeänä asiana suunnitelmien esitystekniikat loppukäyttäjille, jotta kaikki ymmärtävät mitä suunnitellaan ja mikä tulee olemaan lopputulos. Osallistamisideoiden ja ohjeen on tarkoitus toimia pohjana, suuntaviivoina ja alustavina ehdotuksina osallistamisen mahdollisille myöhemmille kehitystoimenpiteille.
Kehitysideoiden ja osallistamisen ohjeen avulla pyrittiin osoittamaan, mitä arvoa käyttäjälähtöisellä lähestymistavalla voi olla irtokalustusprosessissa ja kuinka tärkeää on kuunnella tilan loppukäyttäjää. Painopiste pyrittiin pääasiassa pitämään tilojen toiminnallisuudessa, joka on keskeisin asia kouluissa ja päiväkodeissa. Opinnäytetyön yksi tarkoitus oli toimia ideoiden herättäjänä sekä keskustelun avaajana loppukäyttäjien osallistamisessa. Lisäksi tavoitteena on tasavertaistaa irtokalustamisen osallistamista koulu ja päiväkoti hankkeissa.