3D-aputiedostojen luonti Unity-peliprojektiin
Juntunen, Oskari (2023)
Juntunen, Oskari
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301161335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301161335
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda erilaisia aputiedostoja tekeillä olevaan peliprojektiin. Projekti oli talvisota-aiheinen videopeli, josta puuttui pelin kannalta tärkeitä elementtejä, kuten pelimaailma, peli-hahmo aseineen ja vihollinen.
Opinnäytetyön raportissa esitellään, kuinka nämä elementit luotiin, miten niitä animoitiin ja kuinka ne saatiin toimimaan Unity-pelinkehitysympäristössä. Raportissa käydään läpi myös, miten peli-maailman luonti onnistui Unityn toimintoja hyödyntäen.
Työssä käytettiin eri työkaluja, kuten Unity-pelimoottoria, kolmiulotteiseen mallinnukseen tarkoitettua Blenderiä ja Gimp-kuvankäsittelyohjelmaa. Työssä saatiin luotua pelille alustava pelimaailma, pelihahmolle tärkeitä elementtejä, kuten kädet ja ase, sekä lopuksi vihollinen.
Opinnäytetyön raportissa esitellään, kuinka nämä elementit luotiin, miten niitä animoitiin ja kuinka ne saatiin toimimaan Unity-pelinkehitysympäristössä. Raportissa käydään läpi myös, miten peli-maailman luonti onnistui Unityn toimintoja hyödyntäen.
Työssä käytettiin eri työkaluja, kuten Unity-pelimoottoria, kolmiulotteiseen mallinnukseen tarkoitettua Blenderiä ja Gimp-kuvankäsittelyohjelmaa. Työssä saatiin luotua pelille alustava pelimaailma, pelihahmolle tärkeitä elementtejä, kuten kädet ja ase, sekä lopuksi vihollinen.