Hoitajien kokemus lasten kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Autti, Saara; Okkonen, Hanna (2022)
Autti, Saara
Okkonen, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301261657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301261657
Tiivistelmä
Lasten kaltoinkohtelu on maailmanlaajuinen ongelma ja se voi esiintyä monessa eri muodossa lapsen elämässä. Sillä on kauaskantoiset merkitykset lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen suhteen, tästä syystä on erityisen tärkeää, että hoitajat pystyvät tunnistamaan sekä puuttumaan erilaisissa kaltoinkohtelu tilanteissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata miten hoitajat kokevat lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen ja siihen puuttumisen, sekä tuoda esille heidän tuomiaan ehdotuksia käytänteiden parantamiseksi. Työn tarkoituksena on etsiä ajankohtaista tietoa aiheestamme kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Työssä käytimme systemaattista tiedonhakua ja sisäänottokriteereinä käytimme tutkimusartikkeleillamme: alle 10 vuotta vanhoja, tutkimuksen kieli suomi tai englanti, saatavilla koko teksti, länsimaissa tehty tutkimus sekä sisällön vastaaminen tutkimuskysymyksiimme. Sisällön analyysiin käytimme induktiivista sisällönanalyysiä, jossa pelkistimme tutkimusten havaintoja ja ilmaisuja, ryhmittelimme samansuuntaiset ilmaisut kokonaisuuksiin ja jotka edelleen ryhmittelimme omiin kokonaisuuksiin. Näin syntyivät ala- ja yläluokat. Käytetyistä tutkimuksista teimme taulukon, josta löytyy tutkimuksen tekijät, vuosiluku, artikkelin nimi, julkaisualusta ja lehden julkaisutaso. Lähteiden luotettavuutta arvioimme käyttämällä vain luotettavia hoitotieteellisiä tietokantoja sekä noudattamalla sisäänottokriteereitämme.
Tulokseksi saimme, että hoitajien joukosta löytyy epävarmuutta kaltoinkohtelun tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa. Syy tähän on voinut olla esimerkiksi hoitajan epävarmuus tai tiedon puute. Hoitajat myös toivoivat tästä syystä enemmän tietoa ja yhteisiä käytänteitä asian suhteen, jotka tekisivät kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta helpompaan. Hoitajat eivät myöskään halua olla yksin asian suhteen ja kokivat erittäin tärkeäksi hyvän yhteistyön eri ammattilaisten välillä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata miten hoitajat kokevat lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen ja siihen puuttumisen, sekä tuoda esille heidän tuomiaan ehdotuksia käytänteiden parantamiseksi. Työn tarkoituksena on etsiä ajankohtaista tietoa aiheestamme kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Työssä käytimme systemaattista tiedonhakua ja sisäänottokriteereinä käytimme tutkimusartikkeleillamme: alle 10 vuotta vanhoja, tutkimuksen kieli suomi tai englanti, saatavilla koko teksti, länsimaissa tehty tutkimus sekä sisällön vastaaminen tutkimuskysymyksiimme. Sisällön analyysiin käytimme induktiivista sisällönanalyysiä, jossa pelkistimme tutkimusten havaintoja ja ilmaisuja, ryhmittelimme samansuuntaiset ilmaisut kokonaisuuksiin ja jotka edelleen ryhmittelimme omiin kokonaisuuksiin. Näin syntyivät ala- ja yläluokat. Käytetyistä tutkimuksista teimme taulukon, josta löytyy tutkimuksen tekijät, vuosiluku, artikkelin nimi, julkaisualusta ja lehden julkaisutaso. Lähteiden luotettavuutta arvioimme käyttämällä vain luotettavia hoitotieteellisiä tietokantoja sekä noudattamalla sisäänottokriteereitämme.
Tulokseksi saimme, että hoitajien joukosta löytyy epävarmuutta kaltoinkohtelun tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa. Syy tähän on voinut olla esimerkiksi hoitajan epävarmuus tai tiedon puute. Hoitajat myös toivoivat tästä syystä enemmän tietoa ja yhteisiä käytänteitä asian suhteen, jotka tekisivät kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja siihen puuttumisesta helpompaan. Hoitajat eivät myöskään halua olla yksin asian suhteen ja kokivat erittäin tärkeäksi hyvän yhteistyön eri ammattilaisten välillä.