Vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemuksen kehittäminen henkilöstöpalveluyrityksessä
Päärilä, Neea (2022)
Päärilä, Neea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301291770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301291770
Tiivistelmä
Työntekijäkokemus muodostuu kaikkien niiden mielikuvien ja tunteiden perusteella, joita työntekijä työnantajaansa ja työpaikkaansa kohtaan kokee. Työntekijäkokemus heijastuu sisältä myös ulkopuolelle ja vaikuttaa organisaation tuloksiin niin positiivisesti kuin negatiivisestikin. Vuokratyö on yleistynyt vuosien saatossa ja niin työnantajana toimiva henkilöstöpalveluyritys kuin työn ohjaajan roolissa toimiva asiakasyritys ovat vastuussa vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemuksen kehittämisestä. Vuokratyöhön suhtaudutaan yhä kriittisesti ja ennakkoluuloisesti, vaikka vuokratyöntekijöiden oma mielikuva vuokratyötä kohtaan vaikuttaa yleisesti positiiviselta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää henkilöstöpalveluyrityksen vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemuksen nykytila. Tutkimuksen tulosten perusteella luotiin kehitysehdotuksia työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi. Tutkimus rajautui vuokratyöntekijöiden omiin kokemuksiin henkilöstöpalveluyrityksen kirjoilla työskentelystä. Tutkimustulosten perusteella syntyviä kehitysehdotuksia ei pilotoitu vielä opinnäytetyöprosessin aikana, mutta tulokset ja kehitysehdotukset esiteltiin vuokratyöntekijöille tutkimuksen päätyttyä. Opinnäytetyö toteutettiin vuonna 2022 maaliskuun ja joulukuun välisenä aikana.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä työntekijäkokemusta tarkastellaan työympäristön, organisaatiokulttuurin sekä teknologian näkökulmista. Työntekijäkokemuksen kehittäminen on sisällytettävä organisaation strategiaan pitkällä tähtäimellä. Työntekijät näkevät työnantajansa kriittisin silmin ja tästä syystä työntekijäkokemusta on syytä seurata ja mitata jatkuvasti. Tässä opinnäytetyössä keskitytään tarkemmin employee Net Promoter Score-suosittelumittaukseen ja sen hyötyihin ja heikkouksiin työntekijäkokemusta mitattaessa.
Opinnäytetyö suoritettiin tapaustutkimuksena ja sen tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselylomaketta sekä kvalitatiivisia haastatteluja. Kyselylomake lähetettiin vuosina 2021–2022 kohdeorganisaatiolle työskennelleille vuokratyöntekijöille. Lisäksi kuutta vuokratyöntekijää haastateltiin henkilökohtaisesti teemahaastattelun muodossa. Tulosten perusteella vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemus oli yleisesti hyvin positiivinen. Työntekijäkokemusta vahvistaviksi tekijöiksi koettiin sujuva vuorovaikutus, positiivinen palaute ja arvostus työntekijää kohtaan, kannustavat henkilöstöedut sekä hyvä työympäristö. Työntekijäkokemusta heikensi tulosten perusteella teknologian käyttöystävällisyyden puute, työyhteisöön kuulumattomuus sekä epäselvä ohjeistus ja perehdytys.
Vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi luotiin kehitysehdotuksia, joita olivat palautteen jakamisen kehittäminen, työyhteisön vahvistaminen, käyttöystävällisemmät järjestelmät, henkilöstöeduista ja työterveyspalveluista tiedottaminen sekä työntekijöiden palkitseminen. Työntekijäkokemusta on mitattava säännöllisin väliajoin. Säännöllisen mittauksen ja oikein valittujen mittareiden avulla mahdollisiin muutoksiin pystytään reagoimaan ajoissa sekä kehittämään juuri niitä osa-alueita, joita työntekijät työntekijäkokemuksensa vahvistamiseksi tarvitsevat.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää henkilöstöpalveluyrityksen vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemuksen nykytila. Tutkimuksen tulosten perusteella luotiin kehitysehdotuksia työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi. Tutkimus rajautui vuokratyöntekijöiden omiin kokemuksiin henkilöstöpalveluyrityksen kirjoilla työskentelystä. Tutkimustulosten perusteella syntyviä kehitysehdotuksia ei pilotoitu vielä opinnäytetyöprosessin aikana, mutta tulokset ja kehitysehdotukset esiteltiin vuokratyöntekijöille tutkimuksen päätyttyä. Opinnäytetyö toteutettiin vuonna 2022 maaliskuun ja joulukuun välisenä aikana.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä työntekijäkokemusta tarkastellaan työympäristön, organisaatiokulttuurin sekä teknologian näkökulmista. Työntekijäkokemuksen kehittäminen on sisällytettävä organisaation strategiaan pitkällä tähtäimellä. Työntekijät näkevät työnantajansa kriittisin silmin ja tästä syystä työntekijäkokemusta on syytä seurata ja mitata jatkuvasti. Tässä opinnäytetyössä keskitytään tarkemmin employee Net Promoter Score-suosittelumittaukseen ja sen hyötyihin ja heikkouksiin työntekijäkokemusta mitattaessa.
Opinnäytetyö suoritettiin tapaustutkimuksena ja sen tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselylomaketta sekä kvalitatiivisia haastatteluja. Kyselylomake lähetettiin vuosina 2021–2022 kohdeorganisaatiolle työskennelleille vuokratyöntekijöille. Lisäksi kuutta vuokratyöntekijää haastateltiin henkilökohtaisesti teemahaastattelun muodossa. Tulosten perusteella vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemus oli yleisesti hyvin positiivinen. Työntekijäkokemusta vahvistaviksi tekijöiksi koettiin sujuva vuorovaikutus, positiivinen palaute ja arvostus työntekijää kohtaan, kannustavat henkilöstöedut sekä hyvä työympäristö. Työntekijäkokemusta heikensi tulosten perusteella teknologian käyttöystävällisyyden puute, työyhteisöön kuulumattomuus sekä epäselvä ohjeistus ja perehdytys.
Vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi luotiin kehitysehdotuksia, joita olivat palautteen jakamisen kehittäminen, työyhteisön vahvistaminen, käyttöystävällisemmät järjestelmät, henkilöstöeduista ja työterveyspalveluista tiedottaminen sekä työntekijöiden palkitseminen. Työntekijäkokemusta on mitattava säännöllisin väliajoin. Säännöllisen mittauksen ja oikein valittujen mittareiden avulla mahdollisiin muutoksiin pystytään reagoimaan ajoissa sekä kehittämään juuri niitä osa-alueita, joita työntekijät työntekijäkokemuksensa vahvistamiseksi tarvitsevat.