Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia oppimispelin pelattavuudesta
Jakobson, Joonas; Joutsen, Mikko (2014)
Lataukset:
Jakobson, Joonas
Joutsen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612084
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Metropolia Ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia virtuaalisen oppimispeli CareMe:n pelattavuudesta. Opinnäytetyön tavoitteena on kerätä kokemuksia ja kehitysehdotuksia, joita voidaan käyttää virtuaalisen oppimispelin jatkokehityksessä. Opinnäytetyö on osa Metropolia Ammattikorkeakoulun TehoPro -hanketta, jossa on tarkoituksena kehittää uusia moderneja oppimisympäristöjä.
Tutkittava ryhmä koostui ensimmäisen lukukauden sairaanhoitajaopiskelijoista. Tuloksia kerättiin haastattelemalla sairaanhoitajaopiskelijoita pelisessioiden aikana vapaamuotoisesti ja sessioiden jälkeen teemahaastattelun avulla kahdessa eri pienryhmässä. Saadut tulokset analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin perustein.
Opinnäytetyössä tutkittiin pelattavuutta sen neljän osa-alueen mukaan. Osa-alueet ovat toiminnallinen, rakenteellinen, audio-visuaalinen ja sosiaalinen alue.
Opinnäytetyössä tuli ilmi, että opiskelijat kokivat virtuaalisen oppimispelin selkeänä, opettavaisena ja helppokäyttöisenä. Virtuaalisen oppimispelin koettiin olevan hyvä oppimista tukeva työkalu ennestään opitun tiedon kertaamiseen. Virtuaalinen oppimispeli koettiin myös uutena, mielenkiintoisena oppimismenetelmänä. Virtuaalisessa oppimispelissä ilmeni myös negatiivisia puolia, mitkä suurimmaksi osaksi johtuivat pelin kehitysversiosta. Opinnäytetyöstä saadut tulokset voidaan hyödyntää virtuaalisen oppimispelin kehityksessä, jotta oppimispelistä saatu oppimiskokemus kyettäisiin optimoimaan sairaanhoitajaopiskelijoiden mieltymyksien mukaiseksi.
Opinnäytetyöstä saadut tulokset kannustavat virtuaalisen oppimispelin kehittämisen jatkamiseen ja jatkotutkimuksiin. Mahdollisen jatkotutkimuksen voisi olla laajempi tutkittava ryhmä, jolloin saataisiin parempi kuvaus virtuaalisen oppimispelin toimivuudesta osana opiskelua.
Tutkittava ryhmä koostui ensimmäisen lukukauden sairaanhoitajaopiskelijoista. Tuloksia kerättiin haastattelemalla sairaanhoitajaopiskelijoita pelisessioiden aikana vapaamuotoisesti ja sessioiden jälkeen teemahaastattelun avulla kahdessa eri pienryhmässä. Saadut tulokset analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin perustein.
Opinnäytetyössä tutkittiin pelattavuutta sen neljän osa-alueen mukaan. Osa-alueet ovat toiminnallinen, rakenteellinen, audio-visuaalinen ja sosiaalinen alue.
Opinnäytetyössä tuli ilmi, että opiskelijat kokivat virtuaalisen oppimispelin selkeänä, opettavaisena ja helppokäyttöisenä. Virtuaalisen oppimispelin koettiin olevan hyvä oppimista tukeva työkalu ennestään opitun tiedon kertaamiseen. Virtuaalinen oppimispeli koettiin myös uutena, mielenkiintoisena oppimismenetelmänä. Virtuaalisessa oppimispelissä ilmeni myös negatiivisia puolia, mitkä suurimmaksi osaksi johtuivat pelin kehitysversiosta. Opinnäytetyöstä saadut tulokset voidaan hyödyntää virtuaalisen oppimispelin kehityksessä, jotta oppimispelistä saatu oppimiskokemus kyettäisiin optimoimaan sairaanhoitajaopiskelijoiden mieltymyksien mukaiseksi.
Opinnäytetyöstä saadut tulokset kannustavat virtuaalisen oppimispelin kehittämisen jatkamiseen ja jatkotutkimuksiin. Mahdollisen jatkotutkimuksen voisi olla laajempi tutkittava ryhmä, jolloin saataisiin parempi kuvaus virtuaalisen oppimispelin toimivuudesta osana opiskelua.