Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen pelkotilojen siedätyksessä : Siedätystä tukeva peliympäristö

Wink, Kristian (2023)

 
Avaa tiedosto
Wink_Kristian.pdf (3.748Mt)
Lataukset: 


Wink, Kristian
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302011924
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin, miten luoda virtuaalitodellisuuslaitteistolle sovellus, joka toimisi pelkotilojen ja fobioiden altistusterapiana virtuaalitodellisuudessa. Työn tavoitteena oli luoda sovellukseen sykkeenseuranta, jonka avulla pystyttäisiin selvittämään, auttaako peloille altistaminen virtuaalitodellisuudessa lieventämään pelosta johtuvaa ahdistusta. Kehitystyössä huomioitiin sekä tavalliseen altistusterapiaan että virtuaalitodellisuuteen perustuvaan altistusterapiaan liittyvää tehtyä tutkimusta.

Insinöörityötä varten kehitettiin virtuaalitodellisuussovellus Unity-pelimoottorilla. Unity-projektiin asennettiin liitännäinen, jotta sovellus pystyttiin kehittämään toimimaan virtuaalitodellisuuslaitteiston kanssa. Tämän lisäksi projektin asetukset muutettiin ohjeiden mukaisesti, jotta sovellus saatiin toimimaan virtuaalitodellisuuslaitteiston kanssa.

Virtuaalitodellisuuden käyttöliittymästä pyrittiin kehittämään mahdollisimman yksinkertainen ja helposti käytettävä. Ympäristö luotiin mahdollisimman mieltä rauhoittavaksi ja turvallisen oloiseksi.

Sovellukseen implementoitiin sykkeen mittaus Arduino-ohjelmointikieltä käyttäen, mikä mahdollisti sykkeen mittauksen ulkoisen sensorin avulla. Sykkeen mittausta käytettiin arviomaan altistusterapian vaikutusta käyttäjän kokemaan ahdistukseen pelkotilanteessa.

Mittaustuloksista havaittiin, että kun pelon tunne oli lähtötilanteessa voimakas, altistusterapiasta oli hyötyä käyttäjälle. Ahdistuksen luoma sykkeen nouseminen oli alentunut virtuaalitodellisuudessa tapahtuvan altistusterapian avulla. Vastaavia tuloksia on saatu myös aikaisemmin tehdyissä tutkimuksissa.

Insinöörityön lopputuloksena saatiin kehitettyä sovelluksesta prototyyppi, jonka avulla pystyttiin mittaamaan käyttäjän sykkeen muutoksia, jotka aiheutuvat pelon luomasta ahdistuksen tunteesta sovellusta käytettäessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste