Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Avaintyöntekijöiden työntekijäkokemukseen vaikuttavat tekijät

Myllykangas, Emma (2023)

Avaa tiedosto
Myllykangas_Emma.pdf (712.2Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Myllykangas, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302021940
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa yrityksen avainhenkilöiden työntekijäkokemukseen vahvimmin vaikuttavia tekijöitä. Sitoutumisen mahdollistaminen on erityisesti avainhenkilöiden osalta tänä päivänä haasteellista, jonka takia työntekijäkokemukseen ja sen kehittämiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota osana sitoutumissuunnittelua. Sitoutuminen on haasteellista erityisesti kohdeyrityksen toimialalla, jossa vaihtuvuus on suurta.

Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka sisälsi kyselyn kohdeyrityksen 25 avainhenkilöille sekä puolistrukturoidut haastattelut 5 avainhenkilölle. Kysely toteutettiin anonyymisti ja haastatteluun osallistuneet henkilöt ovat vain tutkimuksen tekijän tiedossa, jolla varmistettiin mahdollisimman luottamuksellinen ja avoin haastattelutilanne. Lopulliset tulokset julkaistiin siten, ettei yksittäisen haastateltavan tunnistaminen ole mahdollista.

Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että työntekijäkokemukseen vaikuttaa usea tekijä ja työntekijäkokemuksen johtaminen vaatii yksilöllistä johtamista. Työntekijäkokemusta ei voida johtaa yhtiötasoisesti, vaan lähiesihenkilötyötä kehittämällä ja aktivoimalla voidaan varmistua siitä, että kukin työntekijä saa tarvitsemansa työntekijäkokemuksen yrityksessä. Haastatteluissa kävi ilmi, että työntekijät nauttivat vahvaa luottamusta oman lähiesihenkilön kanssa, joka on isossa roolissa heidän erinomaisen työntekijäkokemuksensa syntymisessä. Tämän lisäksi työntekijät arvostavat sitä, että heillä on mahdollisuus tehdä töitä itsenäisesti ja vaikuttaa omaan rooliinsa sekä johtaa omaa töiden aikataulutusta varmistaen työn ja vapaa-ajan tasapainon pysymisen.

Tutkimustulokset ovat yksiselitteiset sen osalta, että työntekijäkokemus ei synny itsestään vaan sen eteen on tehtävä töitä niin yrityksen edustajien kuin työntekijän itsensäkin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste