Digipelaamisen vaikutukset lasten unitottumuksiin: kyselytutkimus kuudesluokkalaisten digipelaamisesta
Lahtinen, Riikka; Liu, Pyry; Pennanen, Iida (2022)
Lahtinen, Riikka
Liu, Pyry
Pennanen, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302032016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302032016
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään Kempeleen koulun kanssa. Opinnäytetyön aiheena oli 6-luokkalaisten digipelaaminen ja unitottumukset, sekä pelaamisen vaikutus unitottumuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kyselylomakkeen avulla selvittää 6-luokkalaisten digipelaamis- ja unitottumuksia. Tavoitteena oli lisätä tietoa 6-luokkalaisten digipelaamis- ja unitottumuksista, ja etsiä syy-seuraussuhteita digipelaamisen vaikutuksista unitottumuksiin. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää.
Kyselylomake luotiin perustuen tutkimusongelmiin sekä kerättyyn tietoperustaan. Tutkimusta varten kerättiin tietoperustaa digipelaamisesta, unesta ja kuudesluokkalaisen määritelmästä erilaisista kirjallisista lähteistä. Kysely kuudesluokkalaisten digipelaamisesta ja unitottumuksista suoritettiin 2021-vuoden loppupuolella Webropol-ohjelman avulla. Kyselyyn vastasi 75 kuudesluokkalaista, ja tulokset analysoitiin keväällä 2022.
Kyselyyn vastanneiden 6-luokkalaisten joukossa pelattiin eniten ammuskelupelejä, joista suosituin peli oli Fortnite. Pelaamiseen käytettiin aikaa yleisimmin yhdestä kahteen tai kolmesta neljään tuntia vuorokauden aikana, ja vain pieni osa käytti pelaamiseen enemmän kuin 7 tuntia vuorokaudessa. Digipelaamisen vaikutukset unitottumuksiin näkyivät nukkumaanmenoajoissa, unen määrässä ja uniongelmissa. Mitä enemmän pelitunteja kertyi vuorokauden aikana, sitä myöhäisempi oli nukkumaanmenoaika, lyhyempi unen määrä sekä enemmän nukahtamisvaikeuksia ja yöllistä heräilyä.
Opinnäytetyön keskeisimmät tulokset esitetään tutkimukseen osallistuneen kouluun vanhempainillassa, jonne luodaan tiivis Powerpoint-esitys keskeisimmistä tuloksista. Tutkimuksen avulla koulu saa tietoa tutkimukseen osallistuneiden 6-luokkalaisten digipelaamis- ja unitottumuksista, sekä tietoa pelaamisen vaikutuksista uneen. Vanhempainillan kautta tieto välittyy myös vanhemmille, jotka voivat hyödyntää tuloksia kotona lasten pelikasvatuksessa. Tuloksia voivat hyödyntää myös kouluterveydenhuollossa sekä mahdollisissa jatkotutkimuksissa.
Kyselylomake luotiin perustuen tutkimusongelmiin sekä kerättyyn tietoperustaan. Tutkimusta varten kerättiin tietoperustaa digipelaamisesta, unesta ja kuudesluokkalaisen määritelmästä erilaisista kirjallisista lähteistä. Kysely kuudesluokkalaisten digipelaamisesta ja unitottumuksista suoritettiin 2021-vuoden loppupuolella Webropol-ohjelman avulla. Kyselyyn vastasi 75 kuudesluokkalaista, ja tulokset analysoitiin keväällä 2022.
Kyselyyn vastanneiden 6-luokkalaisten joukossa pelattiin eniten ammuskelupelejä, joista suosituin peli oli Fortnite. Pelaamiseen käytettiin aikaa yleisimmin yhdestä kahteen tai kolmesta neljään tuntia vuorokauden aikana, ja vain pieni osa käytti pelaamiseen enemmän kuin 7 tuntia vuorokaudessa. Digipelaamisen vaikutukset unitottumuksiin näkyivät nukkumaanmenoajoissa, unen määrässä ja uniongelmissa. Mitä enemmän pelitunteja kertyi vuorokauden aikana, sitä myöhäisempi oli nukkumaanmenoaika, lyhyempi unen määrä sekä enemmän nukahtamisvaikeuksia ja yöllistä heräilyä.
Opinnäytetyön keskeisimmät tulokset esitetään tutkimukseen osallistuneen kouluun vanhempainillassa, jonne luodaan tiivis Powerpoint-esitys keskeisimmistä tuloksista. Tutkimuksen avulla koulu saa tietoa tutkimukseen osallistuneiden 6-luokkalaisten digipelaamis- ja unitottumuksista, sekä tietoa pelaamisen vaikutuksista uneen. Vanhempainillan kautta tieto välittyy myös vanhemmille, jotka voivat hyödyntää tuloksia kotona lasten pelikasvatuksessa. Tuloksia voivat hyödyntää myös kouluterveydenhuollossa sekä mahdollisissa jatkotutkimuksissa.