Vaikuttajamarkkinoinnin opas oululaisille pk-yrityksille
Korhonen, Salla (2023)
Korhonen, Salla
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302082177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302082177
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on toimia apuna oululaisille pk-yrityksille vaikuttajamarkkinoin-nissa. Opinnäytetyö antaa yrityksille perusteellista tietoa vaikuttajamarkkinoinnista sekä op-paan, jossa on selkeät vaiheet vaikuttajamarkkinoinnin aloitukseen. Opinnäytetyö kertoo, minkälaista vaikuttajamarkkinointi on, ja miten sitä voidaan hyödyntää yrityksen markkinoin-nissa. Opinnäytetyön on tarkoitus kannustaa yrityksiä käyttämään vaikuttajamarkkinointia enemmän osana markkinointiaan. Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointitapaa, jossa henkilö luo mielenkiintoista sisältöä sosiaaliseen mediaan ja tavoittaa suuren määrän yleisöä. Vaikuttajamarkkinoinnin avulla pystytään luomaan tunnesiteitä yrityksen ja asiakkai-den välille, tavoittamaan tehokkaasti tietyn kohderyhmän ihmisiä sekä saavuttamaan sitou-tuneita asiakkaita. Yhä enemmän yritykset ovat kiinnostuneita vaikuttajien käytöstä sosiaali-sen median kanavissa. Tämän vuoksi vaikuttajamarkkinointi jatkaa suosiotaan ja kasvuaan. Vaikuttajamarkkinointi uudistuu nopeasti. Uusia alustoja ja vaikutustapoja tulee jatkuvasti lisää. Vaikuttajamarkkinoinnin avulla pystytään tarkasti suuntaamaan sisältöä halutulle koh-deryhmille.
Toimintatutkimuksessa olen tutkinut suomen- sekä englanninkielisiä kirja- ja verkkolähteitä, sekä sosiaalisen median postauksia. Näiden pohjalta olen tutkinut toimintatutkimukselle ominaisesti vaikuttajamarkkinoinnin nykytilaa, sen haasteita ja hyötyjä yrityksille. Teoriassa tuli esille kuluttajien sekä vaikuttajien välinen luottamussuhde. Osallistin tutkimukseen kulut-tajia, jotka seuraavat vaikuttajia. Heille on luotu kysely, joka on nähtävillä liitteissä. Yrityksen näkökulmaa tuo sähköpostihaastattelut kahden oululaisen yrityksen kanssa. Molemmat yritykset ovat jo useamman vuoden ajan hyödyntäneet vaikuttajamarkkinointia.
Teoriapohjan alussa käydään läpi vaikuttaja- ja sisältömarkkinointia. Erityisesti käsittelyssä on vaikuttajamarkkinoinnin käsite, vaikuttajien henkilöbrändit ja vaikuttamisen keinot. Teori-assa käsitellään vaikuttajamarkkinoinnin merkitystä oululaisille yrityksille, jotka jo käyttävät sitä, sekä lopuksi vaikuttajamarkkinoinnin haasteita. Kattavan tietoperustan jälkeen käy-dään läpi vaikuttajamarkkinoinnin kanavia, Suomen suosituimpia some alustoja ja niissä mainostamista. Viimeisenä on esitelty opinnäytetyön tuloksena tehty opas vaikuttajamarkki-noinnin toteutukseen.
Vaikuttajamarkkinoinnin kannattavuus tuli selkeästi esille tutkimustuloksissa. Johtopäätöksiin vaikuttivat lähdemateriaalien lisäksi kyselytutkimus ja sähköpostihaastattelut. Päästiin nä-kemään onnistuneita yhteistöitä sekä erilaisia keinoja toteuttaa niitä. Lisäksi saatiin selville hintaan vaikuttavia tekijöitä, sekä vaikuttajamarkkinointia haastavia asioita. Johtopäätökse-nä todetaan, että oululaisten yritysten tulisi hyödyntää vaikuttajamarkkinointia etenkin siksi, että sen avulla saadaan suunnattua sisältöä tarkasti eri kohderyhmille. Kerätyn tiedon sekä aineiston perusteella syntynyt opas auttaa yrityksiä vaikuttajamarkkinoinnin ensimmäisissä askelissa.
Toimintatutkimuksessa olen tutkinut suomen- sekä englanninkielisiä kirja- ja verkkolähteitä, sekä sosiaalisen median postauksia. Näiden pohjalta olen tutkinut toimintatutkimukselle ominaisesti vaikuttajamarkkinoinnin nykytilaa, sen haasteita ja hyötyjä yrityksille. Teoriassa tuli esille kuluttajien sekä vaikuttajien välinen luottamussuhde. Osallistin tutkimukseen kulut-tajia, jotka seuraavat vaikuttajia. Heille on luotu kysely, joka on nähtävillä liitteissä. Yrityksen näkökulmaa tuo sähköpostihaastattelut kahden oululaisen yrityksen kanssa. Molemmat yritykset ovat jo useamman vuoden ajan hyödyntäneet vaikuttajamarkkinointia.
Teoriapohjan alussa käydään läpi vaikuttaja- ja sisältömarkkinointia. Erityisesti käsittelyssä on vaikuttajamarkkinoinnin käsite, vaikuttajien henkilöbrändit ja vaikuttamisen keinot. Teori-assa käsitellään vaikuttajamarkkinoinnin merkitystä oululaisille yrityksille, jotka jo käyttävät sitä, sekä lopuksi vaikuttajamarkkinoinnin haasteita. Kattavan tietoperustan jälkeen käy-dään läpi vaikuttajamarkkinoinnin kanavia, Suomen suosituimpia some alustoja ja niissä mainostamista. Viimeisenä on esitelty opinnäytetyön tuloksena tehty opas vaikuttajamarkki-noinnin toteutukseen.
Vaikuttajamarkkinoinnin kannattavuus tuli selkeästi esille tutkimustuloksissa. Johtopäätöksiin vaikuttivat lähdemateriaalien lisäksi kyselytutkimus ja sähköpostihaastattelut. Päästiin nä-kemään onnistuneita yhteistöitä sekä erilaisia keinoja toteuttaa niitä. Lisäksi saatiin selville hintaan vaikuttavia tekijöitä, sekä vaikuttajamarkkinointia haastavia asioita. Johtopäätökse-nä todetaan, että oululaisten yritysten tulisi hyödyntää vaikuttajamarkkinointia etenkin siksi, että sen avulla saadaan suunnattua sisältöä tarkasti eri kohderyhmille. Kerätyn tiedon sekä aineiston perusteella syntynyt opas auttaa yrityksiä vaikuttajamarkkinoinnin ensimmäisissä askelissa.