Etäohjauspolun kehittäminen palvelumuotoilun keinoin. Case: liiketoiminnan perustutkinnon aikuisopiskelijoiden etäohjauspolku Rastor-instituutissa
Lehtimäki, Marjo (2023)
Lehtimäki, Marjo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302082193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302082193
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen reformi vuonna 2018 toi muutoksia ohjauksen toteuttamiseen ja Covid -19-pandemia vuonna 2020 siirsi ohjauksen koulutuksen ohella toteutettavaksi etänä digitaalisilla välineillä. Uusi 1.8.2022 voimaan tullut Valtioneuvoston asetus määrittelee opetuksen ja ohjauksen määrästä ammatillisessa koulutuksessa. Opinnäytetyön aihe kumpusi tarpeesta mallintaa kohdeyrityksen aikuisopiskelijoiden etäohjauspolku.
Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen tutkimuksellisen kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli selvittää Rastor-instituutin liiketoiminnan perustutkinnon aikuisopiskelijoiden kokemuksia etäohjauksen toteutumisesta. Kehittämistyön tarkoituksena oli saadun tiedon pohjalta kehittää ja mallintaa etäohjauspolku. Tavoitteena oli asiakaslähtöinen etäohjauksen palvelupolku, joka tukee hyvän asiakaskokemuksen muodostumista. Tavoitteena oli lisäksi tehdä etäohjaus näkyväksi ja yhtenäiseksi toimintatavaksi eri alueyksiköissä toteutettavassa etäohjauksessa.
Tietoperusta koostui ammatillisen koulutuksen lainsäädännöstä ja suosituksista, ohjauksesta, asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta. Tietoperusta antoi käsitteitä, malleja ja reunaehtoja ohjauksen toteuttamisesta, asiakaskokemuksen muodostumisesta sekä palvelumuotoilusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastatteluin. Uutta tietoa syntyi myös kehittämistyön aikana, kun kehittämistä tehtiin palvelumuotoilun tuplatimanttimallin prosessin mukaisesti virtuaalisesti yhteiskehittäen työyhteisössä.
Tutkimuksessa löydettiin kehitettävät palvelutuokiot palvelupolulla ja ideoitiin ratkaisu, jota lähdetään kehittämään opinnäytetyön ulkopuolella. Kehitystyö kohdistuu tutkinnon osien ryhmäohjauksiin. Ryhmäohjaukset tullaan moduloimaan, jotta ohjaus on jatkossa helpompi henkilökohtaistaa opiskelijan opintopolkuun oikea-aikaiseksi. Asiakaslähtöinen etäohjauksen palvelupolku visualisoitiin tässä työssä sisältämään tuleva muutos. Lisäksi kehitysehdotuksena on opiskelijoiden osallistamisen ja vuorovaikutteisuuden lisääminen digitaalisilla välineillä ryhmäohjauksissa.
Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen tutkimuksellisen kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli selvittää Rastor-instituutin liiketoiminnan perustutkinnon aikuisopiskelijoiden kokemuksia etäohjauksen toteutumisesta. Kehittämistyön tarkoituksena oli saadun tiedon pohjalta kehittää ja mallintaa etäohjauspolku. Tavoitteena oli asiakaslähtöinen etäohjauksen palvelupolku, joka tukee hyvän asiakaskokemuksen muodostumista. Tavoitteena oli lisäksi tehdä etäohjaus näkyväksi ja yhtenäiseksi toimintatavaksi eri alueyksiköissä toteutettavassa etäohjauksessa.
Tietoperusta koostui ammatillisen koulutuksen lainsäädännöstä ja suosituksista, ohjauksesta, asiakaskokemuksesta ja palvelumuotoilusta. Tietoperusta antoi käsitteitä, malleja ja reunaehtoja ohjauksen toteuttamisesta, asiakaskokemuksen muodostumisesta sekä palvelumuotoilusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastatteluin. Uutta tietoa syntyi myös kehittämistyön aikana, kun kehittämistä tehtiin palvelumuotoilun tuplatimanttimallin prosessin mukaisesti virtuaalisesti yhteiskehittäen työyhteisössä.
Tutkimuksessa löydettiin kehitettävät palvelutuokiot palvelupolulla ja ideoitiin ratkaisu, jota lähdetään kehittämään opinnäytetyön ulkopuolella. Kehitystyö kohdistuu tutkinnon osien ryhmäohjauksiin. Ryhmäohjaukset tullaan moduloimaan, jotta ohjaus on jatkossa helpompi henkilökohtaistaa opiskelijan opintopolkuun oikea-aikaiseksi. Asiakaslähtöinen etäohjauksen palvelupolku visualisoitiin tässä työssä sisältämään tuleva muutos. Lisäksi kehitysehdotuksena on opiskelijoiden osallistamisen ja vuorovaikutteisuuden lisääminen digitaalisilla välineillä ryhmäohjauksissa.