Pillow Shots : merkitys elokuvallisessa kerronnassa
Myllärinen, Nea (2023)
Myllärinen, Nea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092210
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan, mitä pillow shotit ovat ja mikä niiden merkitys kuvakerronnassa on. Tämän kirjallisen osan lisäksi opinnäytetyöhön kuuluu teososa, Pakopiste (2022), jossa olin leikkaajana ja käytin pillow shoteja tutkiakseni niitä elokuvallisessa kerronnassa.
Tutkimukseni perustui pilow shotien harjoittamiseen audiovisuaalisessa kokonaisuudessa, ja siihen tutustumiseen sen historian ja käyttötarkoituksien kautta. Tutustuttuani muiden pillow shotien käyttäjien tapoihin ja menetelmiin pystyin hahmottamaan millä tavoin haluan itse yrittää hyödyntää sitä teoksessani. Teososaa työstäessäni keskityin miettimään mitä pystyn kertoa kuvan avulla ilman dialogin tukea, sekä kuinka äärimmilleen tunteet voidaan viedä nonverbaalisen kerronnan keinoin. Hain huomioita ja ajatuksia esittämällä teostani eri ihmisille pitkin teosvaihetta, ja saamani kommentit alleviivasivat, että katsojaa voi ohjata tuntemaan syvemmin pillow shotien keinoin, mutta tarinan kulkuun niillä ei ole suurempaa vaikutusta, sillä jokaisen katsojan näkemys ja tulkinta on eriävä.
Tutkimuksessani ilmeni siis, että pillow shot itsessään ei perusta informaatioon, joka olisi teoksen tarinan kulkemiselle välttämätöntä, vaan se on sidonnainen katsojan omaan tulkintaan. Sen ymmärtäminen laajentaa näkemystä audiovisuaalisen teoksen rakentamisessa ja näin ollen avaa uusia keinoja välittää yksityiskohtia, jotka täydentävät hahmoja, aikaa- tai paikkaa.
Tutkimukseni perustui pilow shotien harjoittamiseen audiovisuaalisessa kokonaisuudessa, ja siihen tutustumiseen sen historian ja käyttötarkoituksien kautta. Tutustuttuani muiden pillow shotien käyttäjien tapoihin ja menetelmiin pystyin hahmottamaan millä tavoin haluan itse yrittää hyödyntää sitä teoksessani. Teososaa työstäessäni keskityin miettimään mitä pystyn kertoa kuvan avulla ilman dialogin tukea, sekä kuinka äärimmilleen tunteet voidaan viedä nonverbaalisen kerronnan keinoin. Hain huomioita ja ajatuksia esittämällä teostani eri ihmisille pitkin teosvaihetta, ja saamani kommentit alleviivasivat, että katsojaa voi ohjata tuntemaan syvemmin pillow shotien keinoin, mutta tarinan kulkuun niillä ei ole suurempaa vaikutusta, sillä jokaisen katsojan näkemys ja tulkinta on eriävä.
Tutkimuksessani ilmeni siis, että pillow shot itsessään ei perusta informaatioon, joka olisi teoksen tarinan kulkemiselle välttämätöntä, vaan se on sidonnainen katsojan omaan tulkintaan. Sen ymmärtäminen laajentaa näkemystä audiovisuaalisen teoksen rakentamisessa ja näin ollen avaa uusia keinoja välittää yksityiskohtia, jotka täydentävät hahmoja, aikaa- tai paikkaa.