Kanban-järjestelmän parannus Valmet Flow Controllin tehtaalla
Wälläri, Eetu (2023)
Wälläri, Eetu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302122296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302122296
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tarkoituksena selvittää Valmet Flow Controlsin kanban-järjestelmän toimivuutta ja parantaa sitä. Tavoitteena oli parantaa tehtaan tehokkuutta.
Työn pääasiallinen selvitystyö tehtiin haastattelemalla kaikkia osapuolia, jotka käsittelevät kaksilaatikkonimikkeitä ja työtä selvitettiin mittaamalla ja seuraamalla yhden liitinhyllyn tilannetta siinä olevien laatikoiden ja tilaustagien avulla. Näiden avulla saadusta alkutilanteesta voitiin päätellä järjestelmän olevan huonossa kunnossa ja vaativan muutoksia. Ongelmia oli liitinhyllystä löytyvien tavaroiden määrässä ja työntekijöiden kaksilaatikkojärjestelmän ylläpidossa.
Työn pääasialliset parannukset liittyivät työntekijöiden vastuiden määrittämiseen, työalueiden kehittämiseen ja kaksilaatikkojärjestelmän puutosten korjaamiseen. Puuttuvia tageja luotiin monta sataa lisää ja yhteensä yli tuhat nimikettä käytiin läpi ja tarkistettiin nykytilanteet kappalemäärissä. Lisäksi kaikille työntekijöille, jotka käsittelevät kaksilaatikkonimikkeitä, pidettiin opetustilausuus siitä, miten järjestelmä toimii ja kuinka sitä ylläpidetään.
Insinöörityön lopputuloksena oli selvät parannukset tehtaan liitinhyllyyn ja ihmisten toimintaan. Työntekijöille luotiin myös prosessikuvaus koko kaksilaatikkoketjusta aina tilauksen luonnista, vastaanottamisesta tehtaalle, hyllyttämisestä ja keräilystä hyllystä. Tällöin jokainen tietää muiden osaalueet ja kehen ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa.
Työn pääasiallinen selvitystyö tehtiin haastattelemalla kaikkia osapuolia, jotka käsittelevät kaksilaatikkonimikkeitä ja työtä selvitettiin mittaamalla ja seuraamalla yhden liitinhyllyn tilannetta siinä olevien laatikoiden ja tilaustagien avulla. Näiden avulla saadusta alkutilanteesta voitiin päätellä järjestelmän olevan huonossa kunnossa ja vaativan muutoksia. Ongelmia oli liitinhyllystä löytyvien tavaroiden määrässä ja työntekijöiden kaksilaatikkojärjestelmän ylläpidossa.
Työn pääasialliset parannukset liittyivät työntekijöiden vastuiden määrittämiseen, työalueiden kehittämiseen ja kaksilaatikkojärjestelmän puutosten korjaamiseen. Puuttuvia tageja luotiin monta sataa lisää ja yhteensä yli tuhat nimikettä käytiin läpi ja tarkistettiin nykytilanteet kappalemäärissä. Lisäksi kaikille työntekijöille, jotka käsittelevät kaksilaatikkonimikkeitä, pidettiin opetustilausuus siitä, miten järjestelmä toimii ja kuinka sitä ylläpidetään.
Insinöörityön lopputuloksena oli selvät parannukset tehtaan liitinhyllyyn ja ihmisten toimintaan. Työntekijöille luotiin myös prosessikuvaus koko kaksilaatikkoketjusta aina tilauksen luonnista, vastaanottamisesta tehtaalle, hyllyttämisestä ja keräilystä hyllystä. Tällöin jokainen tietää muiden osaalueet ja kehen ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa.