Sosiaalisen median toimintasuunnitelma Juhlatalo Majakoskelle
Kesonen, Laura (2022)
Kesonen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302132306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302132306
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on sosiaalisen median toimintasuunnitelma Juhlatalo Majakoskelle. Toimeksiantaja on Jyväskylässä sijaitseva kokous-, juhla- ja ajanviettopaikka. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen yritykselle, sillä toimeksiantajan tavoitteena on lähteä kehittämään markkinointia sosiaalisessa mediassa. Toimeksiantajalla ei ole ollut digitaalisen markkinoimisen osaamista eikä suunnitelmaa sen kehittämiseen. Tässä opinnäytetyössä pyritään vastaamaan toimeksiantajan tarpeisiin käynnistää markkinointi sosiaalisen median kanavissa. Työn tuloksena syntyi sosiaalisen median toimintasuunnitelma ja opas.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda sosiaalisen median aloittamiseen toimintasuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää sellaisenaan. Toimintasuunnitelman tueksi syntyneen oppaan avulla voidaan kehittää Juhlatalo Majakosken sosiaalisen median kanavia ja niissä markkinointia. Sosiaalisen median kanavien kehittämisellä pyritään sitouttamaan jo olemassa olevia asiakkaita sekä lisäämään uusasiakashankintaa. Opas sisältää ohjeistuksen kanavien hallintaan, sisällön suunnitteluun sekä mittaamiseen. Lisäksi oppaasta löytyy sisältökalenteri ja kehitysideoita.
Tietoperustan ensimmäisessä luvussa perehdytään markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Toisessa luvussa tutustutaan sosiaalisen median suunnitteluprosessiin SOSTAC®-mallin avulla. SOSTAC®-markkinointimalli sisältää nykytila-analyysin, tavoitteet, strategian, toimenpiteet, toimintasuunnitelman sekä seurannan ja mittaamisen. Nykytila-analyysi on tärkein osa suunnittelu-prosessia ja sen tarkasteluun käytetään SWOT-analyysia. Sosiaalisen median toimintasuunnitelman ja oppaan tekemiseen hyödynnetään tietoperustassa esitettyä SOSTAC®-mallia.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda sosiaalisen median aloittamiseen toimintasuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää sellaisenaan. Toimintasuunnitelman tueksi syntyneen oppaan avulla voidaan kehittää Juhlatalo Majakosken sosiaalisen median kanavia ja niissä markkinointia. Sosiaalisen median kanavien kehittämisellä pyritään sitouttamaan jo olemassa olevia asiakkaita sekä lisäämään uusasiakashankintaa. Opas sisältää ohjeistuksen kanavien hallintaan, sisällön suunnitteluun sekä mittaamiseen. Lisäksi oppaasta löytyy sisältökalenteri ja kehitysideoita.
Tietoperustan ensimmäisessä luvussa perehdytään markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Toisessa luvussa tutustutaan sosiaalisen median suunnitteluprosessiin SOSTAC®-mallin avulla. SOSTAC®-markkinointimalli sisältää nykytila-analyysin, tavoitteet, strategian, toimenpiteet, toimintasuunnitelman sekä seurannan ja mittaamisen. Nykytila-analyysi on tärkein osa suunnittelu-prosessia ja sen tarkasteluun käytetään SWOT-analyysia. Sosiaalisen median toimintasuunnitelman ja oppaan tekemiseen hyödynnetään tietoperustassa esitettyä SOSTAC®-mallia.