Maatilamatkailu: Lemettilän tilan markkinointi tulevaisuudessa
Patrik, Hautamäki (2023)
Patrik, Hautamäki
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302132321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302132321
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Keski-Suomessa toimiva maatilamatkailualan yritys, Lemettilän Tila. Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle. Tavoitteena on identifioida ne markkinoinnin toimenpiteet, jotka mahdollistavat yrityksen uusiasiakashankinnan ja brändin vahvistamisen. Työ toteutetaan toiminnallisena opinnäytetyönä. Työssä käytetään myös laadullista tutkimusmenetelmää, jota hyödynnetään haastatteluissa. Aineisto kerättiin haastatteluilla, jossa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelulomaketta.
Haastateltavina oli yksi asiantuntija, yksi asiakas ja kolme yhteistyökumppania. Kävimme läpi yrityksen toimitusjohtajan kanssa vanhaa liiketoimintasuunnitelmaa,
jonka avulla pystyimme päivittämään yrityksen nykytila- analyysiä. Teoreettinen viitekehys muodostui valittujen teorioiden ja haastattelujen pohjalta.
Opinnäytetyössä jakautuu kahteen osaan. Teoreettisessa osiossa tutkittiin tärkeitä
aihekokonaisuuksia markkinointisuunnitelman laatimiseen. Empiriaosuudessa käsiteltiin markkinointisuunnitelman eri toimenpiteistä.
Tutkimuksen tuloksena on markkinointisuunnitelma, jota yrityksen toimitusjohtaja tulee käyttämään tulevaisuudessa. Analyyseissä nousi esille uusia toimintatapoja eri sosiaalistenmedian kanavissa. Tulevaisuudessa tulee tuoda paremmin esiin yrityksen kilpailuedut. Näitä ovat laadukkaat tilat, sijainti ja yhteistyökumppanit.
Haastateltavina oli yksi asiantuntija, yksi asiakas ja kolme yhteistyökumppania. Kävimme läpi yrityksen toimitusjohtajan kanssa vanhaa liiketoimintasuunnitelmaa,
jonka avulla pystyimme päivittämään yrityksen nykytila- analyysiä. Teoreettinen viitekehys muodostui valittujen teorioiden ja haastattelujen pohjalta.
Opinnäytetyössä jakautuu kahteen osaan. Teoreettisessa osiossa tutkittiin tärkeitä
aihekokonaisuuksia markkinointisuunnitelman laatimiseen. Empiriaosuudessa käsiteltiin markkinointisuunnitelman eri toimenpiteistä.
Tutkimuksen tuloksena on markkinointisuunnitelma, jota yrityksen toimitusjohtaja tulee käyttämään tulevaisuudessa. Analyyseissä nousi esille uusia toimintatapoja eri sosiaalistenmedian kanavissa. Tulevaisuudessa tulee tuoda paremmin esiin yrityksen kilpailuedut. Näitä ovat laadukkaat tilat, sijainti ja yhteistyökumppanit.