Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhainen tuki tärkeää: varhaiskasvattajien ammattitaidon vahvistaminen ja tuen tarpeet työskentelyssä autismikirjolla olevien lasten kanssa

Heinonen, Jenni (2023)

 
Avaa tiedosto
Heinonen_Jenni.pdf (558.2Kt)
Lataukset: 


Heinonen, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302132341
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus on tutkia varhaiskasvattajille tärkeitä ammattitaitoa vahvistavia tekijöitä, heidän työskennellessään autismikirjolla olevan lapsen kanssa. Halusin myös selvittää minkälaista tukea he kaipaavat työskentelyynsä.

Opinnäytetyössäni tuon esille tekijöitä, jotka vahvistavat varhaiskasvattajien osaamista ja heidän kaipaamiaan tuen tarpeita. Tukea tarvitsevien lasten kanssa työskentelevien varhaiskasvattajien ammattitaito ja työkokemus voivat vaihdella ammattiryhmittäin. Riittämätön tieto ja taito autismikirjosta voivat olla yksi syy erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa työskentelevien väsymiseen.

Haastattelin opinnäytetyötäni varten neljää varhaiskasvatuksen ammattilaista kolmesta eri ammattiryhmästä. Ennen haastatteluja tutustuin aihettani koskevaan tietoperustaan varhaiskasvatuksen, autismikirjon ja erityisen tuen osalta. Haastattelut toteutin teemahaastattelurungon avulla, jolla pyrin saamaan vastauksia opinnäytetyöni varsinaisiin tutkimuskysymyksiin: minkälaisia ammattitaitoa vahvistavia tekijöitä varhaiskasvattajat pitävät tärkeinä työskennellessään autismikirjolla olevien lasten kanssa ja millaista tukea he kaipaavat työskentelyynsä. Käyttämäni tutkimusote oli laadullinen ja haastatteluaineistot analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Huomioin opinnäytetyötä tehdessäni tutkimuseettiset periaatteet pitämällä haastateltavat anonyymeinä ja analysoin aineistoa rehellisesti sekä huolellisesti.

Haastatteluaineiston perusteella varhaiskasvattajat kaikista ammattiryhmistä pitivät lisäkouluttautumista merkityksellisenä ja tarpeellisena autismikirjon osalta. Ammattitaidon kehittäminen edesauttaa työssä jaksamista pitäen samalla yllä työmotivaatiota. Haastateltavat saivat tukea työskentelyynsä asioista, kuten riittävästä työntekijöiden resurssoinnista ja työyhteisön kanssa käydystä avoimesta keskustelusta. Aineistosta nousi esille myös tarve kehittää varhaiskasvattajille suunnattuja koulutuksia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste