Elämysperäisen palvelun digimarkkinointisuunnitelma Pakotalo Oululle
Harjuniemi, Roope (2023)
Harjuniemi, Roope
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302132350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302132350
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena on tehdä digimarkkinointisuunnitelma Pakotalo Oululle. Opinnäytetyön toimeksiantaja on oululainen pakopelejä tuottava yritys Pakotalo Oy. Opinnäytetyössä keskitytään toimeksiantajan digitaaliseen markkinointiin, kuinka Pakotalo Oulu toteuttaa sitä ja kuinka Pakotalo Oulun kannattaisi jatkossa toteuttaa digitaalista markkinointia.
Työn teoriaosuudessa käsitellään digitaalista markkinointia sekä elämysperäisen palveluun liittyviä käsitteitä. Opinnäytetyössä sovelletaan digitaalisen markkinoinnin SOSTAC-mallia. Tämän tarkoituksesta ja sen vaiheista kerrotaan opinnäytetyössä. Opinnäytetyö suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, hyödyntäen fenomenologista analyysimenetelmää. Laadullinen tutkimusmenetelmä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu.
Opinnäytetyön tarkoituksena on, että opinnäytetyössä olisi aidosti hyötyä toimeksiantajan Pakotalo Oulun digitaalisessa markkinoinnissa. Kehitystoimenpiteet luodaan tavoitteiden ja strategian pohjalta ottaen huomioon toimeksiantajan toiveet. Kehitystoimenpiteet liittyvät toimeksiantajan digitaalisiin markkinoinnin kanaviin keskittyen erityisesti verkkosivuihin, hakukoneisiin sekä sosiaalisen median kanaviin Instagramiin ja Facebookiin. Tavoitellakseen parhainta hyötyä toimeksiantajalle loin heille aikataulun markkinoinnin vuosikellon avulla. Markkinoinnin vuosikellon avulla pystytään seuraamaan missä vaiheessa vuotta 2023 toimeksiantajan kannattaisi toteuttaa opin-näytetyössä luodut kehitysideat.
Tulevaisuutta ajatellen toimeksiantajalle on tärkeää pyrkiä toteuttamaan suunnitelmallisemmin digitaalista markkinointia valitsemissaan kanavissa. Tärkeimpänä kehitystoimenpiteenä pidän analytiikkatyökalujen laajempaa käyttöönottoa ja niiden seuraamista tarkempaa analysointia varten. Näin saadaan selvitettyä mitkä opinnäytetyössä kerrotut kehitystoimenpiteet toimivat parhaiten ja mitkä kannattaa replikoida sekä mitä kannattaa kehittää. Replikoimalla onnistumiset ja korjaamalla kehitettävät toimenpiteet saadaan digitaalista markkinointia parannettua tehokkaimmin.
Työn teoriaosuudessa käsitellään digitaalista markkinointia sekä elämysperäisen palveluun liittyviä käsitteitä. Opinnäytetyössä sovelletaan digitaalisen markkinoinnin SOSTAC-mallia. Tämän tarkoituksesta ja sen vaiheista kerrotaan opinnäytetyössä. Opinnäytetyö suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, hyödyntäen fenomenologista analyysimenetelmää. Laadullinen tutkimusmenetelmä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu.
Opinnäytetyön tarkoituksena on, että opinnäytetyössä olisi aidosti hyötyä toimeksiantajan Pakotalo Oulun digitaalisessa markkinoinnissa. Kehitystoimenpiteet luodaan tavoitteiden ja strategian pohjalta ottaen huomioon toimeksiantajan toiveet. Kehitystoimenpiteet liittyvät toimeksiantajan digitaalisiin markkinoinnin kanaviin keskittyen erityisesti verkkosivuihin, hakukoneisiin sekä sosiaalisen median kanaviin Instagramiin ja Facebookiin. Tavoitellakseen parhainta hyötyä toimeksiantajalle loin heille aikataulun markkinoinnin vuosikellon avulla. Markkinoinnin vuosikellon avulla pystytään seuraamaan missä vaiheessa vuotta 2023 toimeksiantajan kannattaisi toteuttaa opin-näytetyössä luodut kehitysideat.
Tulevaisuutta ajatellen toimeksiantajalle on tärkeää pyrkiä toteuttamaan suunnitelmallisemmin digitaalista markkinointia valitsemissaan kanavissa. Tärkeimpänä kehitystoimenpiteenä pidän analytiikkatyökalujen laajempaa käyttöönottoa ja niiden seuraamista tarkempaa analysointia varten. Näin saadaan selvitettyä mitkä opinnäytetyössä kerrotut kehitystoimenpiteet toimivat parhaiten ja mitkä kannattaa replikoida sekä mitä kannattaa kehittää. Replikoimalla onnistumiset ja korjaamalla kehitettävät toimenpiteet saadaan digitaalista markkinointia parannettua tehokkaimmin.