TYÖNJOHTAJAN LAATIMIEN DOKUMENTTIEN JA TYÖMAASUUNNITELMIEN SEURANTA JA PÄIVITTÄMINEN RAKENNUSTYÖMAAN ERI VAIHEISSA
Toivainen, Juho (2023)
Toivainen, Juho
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142391
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Rakennusliike Konttinen Oy:lle. Heillä haasteena on ollut ajoittain rakennustyömaan aikaisten dokumenttien ja työmaasuunnitelmien hallinta sekä laatiminen työmaan etenemisen mukaisesti. Tavoitteena oli kartoittaa eri työvaiheissa tarvittavat asiakirjat sekä laatia sen perusteella yrityksen työnjohtajille tarkastuslista rakennustyömaan dokumenttien ja työsuunnitelmien seurantaan. Lisäksi tavoitteena oli päivittää ja tehdä mahdollisesti puuttuvista asiakirjoista uudet asiakirjapohjat. Tarkistuslista on erittäin tärkeä, koska asiakirjoja on useita erilaisia ja ne saattavat jäädä tekemättä ilman muistilistaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa yritykselle laadukas ja yhdenmukainen toimintamalli siitä, mitä suunnitelmia ja dokumentteja työnjohtaja tarvitsee eri rakennustyömaan vaiheissa korjaus-, tila- ja muutosrakentamistyönkohteissa. Osa rakennustyömaan dokumenteista on lain ja asetusten vaatimia asiakirjoja ja osa muita tarvittavia dokumentteja.
Tässä opinnäytetyössä käytiin läpi mitä suunnitelmia ja dokumentteja työnjohtajan tulee laatia eri rakennustyömaan vaiheissa korjausrakentamis-, tila- ja muutostyökohteissa. Lisäksi kartoitettiin päivitystä vaativat tai puuttuvat asiakirjamallipohjat. Lopuksi laadittiin työnjohtajille rakennustyömaan tarkistuslista. Työ aloitettiin perehtymällä teoriaan sekä tekemällä alkukartoituskysely. Opinnäytetyössä käytettiin menetelminä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, lainsäädäntöä, valmiita asiakirjamalleja, alkukartoituskyselyä sekä omaa havainnointia ja päättelyä työnjohtajana.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui työnjohtajan käyttöön tarkastuslista seurannan tueksi sekä lisäksi materiaaliluettelopohja tilaajalle. Materiaaliluettelopohja tehtiin tilaajalle, koska huomattiin, että yhtenäinen yrityskohtainen pohja puuttui. Materiaaliluettelo tarvitaan, jotta tilaaja tietää mitä materiaaleja rakennuksessa on käytetty ja miten niitä käytetään, hoidetaan tai huolletaan. Tämän opinnäytetyön tekemisen aikana opittiin työmaalla vaadittavien asiakirjojen tekemisen ja seurannan tärkeys. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään jo tällä hetkellä yrityksen työmailla. Tämän rakennusmestarityön tuloksia työnjohtaja tulee käyttämään varmistaakseen työmaan aikataulussa pysymisen, lainsäädännön noudattamisen, työturvallisuuden varmistamisen, laadukkaan lopputuloksen saavuttamisen sekä asiakastyytyväisyyden.
Tässä opinnäytetyössä käytiin läpi mitä suunnitelmia ja dokumentteja työnjohtajan tulee laatia eri rakennustyömaan vaiheissa korjausrakentamis-, tila- ja muutostyökohteissa. Lisäksi kartoitettiin päivitystä vaativat tai puuttuvat asiakirjamallipohjat. Lopuksi laadittiin työnjohtajille rakennustyömaan tarkistuslista. Työ aloitettiin perehtymällä teoriaan sekä tekemällä alkukartoituskysely. Opinnäytetyössä käytettiin menetelminä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, lainsäädäntöä, valmiita asiakirjamalleja, alkukartoituskyselyä sekä omaa havainnointia ja päättelyä työnjohtajana.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui työnjohtajan käyttöön tarkastuslista seurannan tueksi sekä lisäksi materiaaliluettelopohja tilaajalle. Materiaaliluettelopohja tehtiin tilaajalle, koska huomattiin, että yhtenäinen yrityskohtainen pohja puuttui. Materiaaliluettelo tarvitaan, jotta tilaaja tietää mitä materiaaleja rakennuksessa on käytetty ja miten niitä käytetään, hoidetaan tai huolletaan. Tämän opinnäytetyön tekemisen aikana opittiin työmaalla vaadittavien asiakirjojen tekemisen ja seurannan tärkeys. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään jo tällä hetkellä yrityksen työmailla. Tämän rakennusmestarityön tuloksia työnjohtaja tulee käyttämään varmistaakseen työmaan aikataulussa pysymisen, lainsäädännön noudattamisen, työturvallisuuden varmistamisen, laadukkaan lopputuloksen saavuttamisen sekä asiakastyytyväisyyden.