Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ahdistuneen alakouluikäisen lapsen tukeminen : opas kouluterveydenhoitajille

Abucar, Hamdi; Räisänen, Ina (2023)

 
Avaa tiedosto
Abucar_Raisanen.pdf (6.896Mt)
Lataukset: 


Abucar, Hamdi
Räisänen, Ina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202589
Tiivistelmä
Ahdistuneisuus on yksi lasten yleisimpiä mielenterveyden häiriöitä. Ahdistuksella on kielteinen vaikutus lapsen kokonaisvaltaiseen terveyteen ja sen on todettu olevan yhteydessä muiden mielenterveyshäiriöiden kehittymiseen nuoruus- ja aikuisiällä. Ahdistukseen onkin tärkeää puuttua varhaisessa vaiheessa, jotta voitaisiin estää sen kehittymistä varsinaiseksi ahdistuneisuushäiriöksi.

Kansallisen mielenterveysstrategian 2020–2030 mukaan mielenterveyspalveluita tulisi kohdentaa yhä enemmän perusterveydenhuollon pariin, ja kouluterveydenhoitajat ovat ilmaisseet tarvitsevansa lisäosaamista auttaakseen mielenterveysongelmista kärsivää lasta. Lisäksi vuoden 2021 kouluterveyskyselyn tulos osoittaa lasten ahdistuneisuuden lisääntyneen entisestään. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää aikaisempien tutkimusten perusteella, millä keinoilla kouluterveydenhoitaja voi tunnistaa lapsen ahdistuksen ja auttaa ahdistusoireista kärsivää lasta.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, ja opinnäytetyön tuotoksena syntyi kouluterveydenhoitajille suunnattu opas. Oppaassa käsitellään lapsen ahdistuksen tunnistamista ja ahdistuksen lievittämiskeinoja kouluterveydenhoitajan vastaanotolla. Oppaan tarkoitus on lisätä kouluterveydenhoitajien taitoja lapsen ahdistuksen tunnistamisessa ja hoidossa, sekä toimia käytännön terveydenhoitajatyötä helpottavana ja nopeuttavana työkaluna.

Opinnäytetyössä käytetty tutkimusaineisto kerättiin Cinahl-, PubMed- ja Medic-tietokannoista. Aineiston valinnassa käytettiin sisäänotto- ja poissulkukriteerejä, ja aineistohaku rajattiin aikavälille 2012–2022. Tiedonhaun perusteella hankittu tieto hyödynnettiin oppaan tietoperustaksi. Juuri kouluterveydenhoitajille suunnattua tutkimustietoa aiheesta löytyi kuitenkin harmillisen vähän.

Valmistuneen oppaan onnistumista tarkasteltiin terveydenhoitajaopiskelijoille ja sairaanhoitajaopiskelijoille suoritetussa kyselyssä. Kyselyn tulosten perusteella opas koettiin opettavaiseksi, informatiiviseksi ja ammattimaiseksi. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä opasta voidaan kouluterveydenhoitajien lisäksi hyödyntää myös terveydenhoitajaopiskelijoiden koulutuksessa ja ahdistuksesta kärsivien lasten vanhempien opastuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste