Nuorten motivoiminen työnhakuun TikTok-kampanjan avulla
Rissanen, Vilma (2023)
Rissanen, Vilma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202610
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kannustaa nuoria hakemaan kesätöitä TikTok-kampanjan avulla. Opinnäytetyö on tehty Oulun Ammattikorkeakoulun POTKE-hankkeelle, jonka TikTok-kanavalle haluttiin jatkajaa.
Tietoperustassa käsitellään kahta suurempaa aihekokonaisuutta. Ensimmäinen pääaihe perustuu TikTok-sovellukseen. Osiossa kerrotaan minkälainen sovellus TikTok on, miten se toimii markkinointikanavana sekä mitä ottaa huomioon tehtäessä sisältöstrategiaa TikTokissa. Toisessa pääaiheessa kerrotaan työnhakutaidoista sekä käsitellään yhtä motivaatioteoriaa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tein TikTok-kampanjan, jonka avulla kannustettiin nuoria hakemaan kesätöitä. Videoilla annetaan vinkkejä työnhakuun sekä pyritään motivoimaan nuoria. Sisältö etenee työnhaun vaiheiden mukaisesti.
Kattavien tulosten saanti hankaloitui pitkän opinnäytetyöprosessin ja nopean aloituksen takia. Saatujen tulosten tulkinnassa voi huomata myös pikaisen kampanjan aloituksen ilman kunnollista tietopohjaa.
Tietoperustassa käsitellään kahta suurempaa aihekokonaisuutta. Ensimmäinen pääaihe perustuu TikTok-sovellukseen. Osiossa kerrotaan minkälainen sovellus TikTok on, miten se toimii markkinointikanavana sekä mitä ottaa huomioon tehtäessä sisältöstrategiaa TikTokissa. Toisessa pääaiheessa kerrotaan työnhakutaidoista sekä käsitellään yhtä motivaatioteoriaa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tein TikTok-kampanjan, jonka avulla kannustettiin nuoria hakemaan kesätöitä. Videoilla annetaan vinkkejä työnhakuun sekä pyritään motivoimaan nuoria. Sisältö etenee työnhaun vaiheiden mukaisesti.
Kattavien tulosten saanti hankaloitui pitkän opinnäytetyöprosessin ja nopean aloituksen takia. Saatujen tulosten tulkinnassa voi huomata myös pikaisen kampanjan aloituksen ilman kunnollista tietopohjaa.