Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Monikanavaisen asiakaskokemuksen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin: case IKEA

Riikonen, Sonja (2023)

 
Avaa tiedosto
Riikonen_Sonja.pdf (12.90Mt)
Lataukset: 


Riikonen, Sonja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302222720
Tiivistelmä
Digitalisaatio on mahdollistanut palveluiden ja tuotteiden tarjoamisen asiakkaille monikanavaisessa ympäristössä. Monikanavaisessa liiketoiminnassa oleellista on tarjota tasalaatuinen, sujuva, sekä kanavajoustava kokemus kaikissa niissä kanavissa, joissa asiakas haluaa asioida ja jotka ovat toimijalle liiketoiminnallisesti kannattavia. Samaan aikaan asiakkaiden tarpeet ja vaatimukset kasvavat nopeasti ja ostokäyttäytyminen erilaistuu erilaisten asiakasryhmien välillä. Asiakastarpeiden tunnistaminen ja asiakaspolun varrella olevien kontaktipisteiden kehittäminen on entistä tärkeämpää kilpailukyvyn ylläpitämiseksi.

Tässä opinnäytetyössä tutkittiin IKEA Suomen monikanavaista asiakaskokemusta ja tuotettiin ratkaisuja parempaan asiakaskokemukseen. Tavoitteena oli luoda parempi ymmärrys nykypäivän monikanavaisesta käyttökokemuksesta, asiakkaiden tarpeista, sekä ratkaista esiin nousseita haasteita. Tietopohjana tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin asiakastuntemusta, asiakkuuksien johtamista, sujuvan monikanavaisuuden määrittelyä, sekä pureuduttiin kaupan alan trendeihin ja lähimenneisyyden haasteisiin ja muutoksiin.

Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun työkaluja ja työvaiheita. Tutkimuksen tietopohjaa haettiin benchmarking-tutkimuksella, IKEA Suomen kanta-asiakkaille toteutetulla kyselyllä, asiakashaastatteluilla, sekä haastattelemalla muutamia henkilöitä yrityksen sisältä. Kerätystä tiedosta tiivistettiin persoonia, joita hyödynnettiin ideoinnissa ja prototestausvaiheessa. Ideointia ja prototestausta tehtiin IKEA Suomen henkilökunnan kanssa. Lopputuloksena syntyi kehitysideoita, jotka paransivat luotujen persoonien ostokokemusta ja poistivat asioinnin esteitä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste